Svar: Amning,graviditet og hormoner

19. juli 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Nu er jeg jo ikke læge og det er derfor meget svært for mig at svare på så lægelige spørgsmål, men jeg kan da forsøge:o)

Hormonet du taler om hedder progesteron. Det er et kønshormon, der produceres af det gule legeme i æggestokkene. Progesteron giver temperaturstigning, hvilket bruges som rettesnor for, hvornår ægløsningen finder sted.

Prolaktin dannes i hypofysen og er et 'mælkehormon', dvs det stimulerer til mælkedannelse.

Når man er gravid, så stiger indholdet/koncentrationen af prolaktin igennem hele graviditeten. Mælkeproduktionen begynder dog ikke før placenta/moderkagen er blevet født, da moderkagen producerer hormonerne østrogen og progesteron, som hæmmer prolaktins virkning. Når moderkagen er født og hormonerne derved ikke længere virker hæmmende, begynder mælkedannelsen.

I begyndelsen når man ammer er det vigtigt at prolaktinniveauet er højt, for at mælkeproduktionen kan blive etableret. Men efterhånden som ammeforløbet skrider frem vil det være mindre væsentligt hvor højt prolaktinniveauet er og mere vigtigt at ...

Annonce

... barnet får diet effektivt og får mælken ud af mælkekamrene. Hvis mælken ikke udtømmes effektivt, hæmmes mælkeproduktionen.

De fleste kvinder lægger ikke mærke til den lille temperaturstigning der er. Det er ofte kun ½ grad eller mindre at temperaturen stiger. I stedet kan du se på dit udflåd. Når man er frugtbar er udflådet klæbrigt og du kan 'trække' i det. Er man ufrugtbar er udflådet mere fnugget, klattet, hvis du forstår hvad jeg mener. Jeg synes derfor du skal prøve at se på dit udflåd og lytte til din krop mee end begynde at fokusere alt for meget på diverse hormoner, temperaturer og hvad der i øvrigt sker.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg tror helt bestemt at psyken også kan spille ind, så prøv at slappe af og nyd tiden, hvor du og din kæreste er sammen. Når i er omkring det tidspunkt, hvor du regner med at ægløsningen nok er der, så gå hyppigt i seng med hinanden hver eller hveranden dag og så se om ikke der sker noget.

Krydser fingre for at det nok skal lykkes. Det er nok de færreste der oplever graviditet alledrede inden for de første tre måneder, man forsøger:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.