Svar: Amning,graviditet og hormoner
19. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Nu er jeg jo ikke læge og det er derfor meget svært for mig at svare på så lægelige spørgsmål, men jeg kan da forsøge:o)
Hormonet du taler om hedder progesteron. Det er et kønshormon, der produceres af det gule legeme i æggestokkene. Progesteron giver temperaturstigning, hvilket bruges som rettesnor for, hvornår ægløsningen finder sted.
Prolaktin dannes i hypofysen og er et 'mælkehormon', dvs det stimulerer til mælkedannelse.
Når man er gravid, så stiger indholdet/koncentrationen af prolaktin igennem hele graviditeten. Mælkeproduktionen begynder dog ikke før placenta/moderkagen er blevet født, da moderkagen producerer hormonerne østrogen og progesteron, som hæmmer prolaktins virkning. Når moderkagen er født og hormonerne derved ikke længere virker hæmmende, begynder mælkedannelsen.
I begyndelsen når man ammer er det vigtigt at prolaktinniveauet er højt, for at mælkeproduktionen kan blive etableret. Men efterhånden som ammeforløbet skrider frem vil det være mindre væsentligt hvor højt prolaktinniveauet er og mere vigtigt at barnet får diet effektivt og får mælken ud af mælkekamrene. Hvis mælken ikke udtømmes effektivt, hæmmes mælkeproduktionen.
De fleste kvinder lægger ikke mærke til den lille temperaturstigning der er. Det er ofte kun ½ grad eller mindre at temperaturen stiger. I stedet kan du se på dit udflåd. Når man er frugtbar er udflådet klæbrigt og du kan 'trække' i det. Er man ufrugtbar er udflådet mere fnugget, klattet, hvis du forstår hvad jeg mener. Jeg synes derfor du skal prøve at se på dit udflåd og lytte til din krop mee end begynde at fokusere alt for meget på diverse hormoner, temperaturer og hvad der i øvrigt sker.
Jeg tror helt bestemt at psyken også kan spille ind, så prøv at slappe af og nyd tiden, hvor du og din kæreste er sammen. Når i er omkring det tidspunkt, hvor du regner med at ægløsningen nok er der, så gå hyppigt i seng med hinanden hver eller hveranden dag og så se om ikke der sker noget.
Krydser fingre for at det nok skal lykkes. Det er nok de færreste der oplever graviditet alledrede inden for de første tre måneder, man forsøger:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske