Brev:
Amning,graviditet og hormoner
19. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Amning,graviditet og hormoner
Jeg ligger inde med et sprøgsmål som jeg ikke rigtig kan finde svar på. Har søgt flere steder på nettet og også læst flere bøger.
Håber jeg kan få svar her!
Spørgsmålet drejer sig om hormoner ifb. amning og graviditet.
Når man er gravid er det jo de kvindelige hormoner (østrogen og progesterol) der er "gang i" mens prolaktin bliver undertrykt således at mælk dannes, men først går rigtig igang når de andre hormoner dæmpes efter fødslen.
Når man ønsker at finde sin Ægløsning måler man sin temperatur for at se stigningen i progesterol ik?
Hvad så når man ammer? Prolaktin virker jo hæmmende på Ægløsning og altså progesterol.
Kan man have Ægløsning uden at se ændringen i temp? Har læst at man godt kan have Ægløsning uden at menstruere (hvilket jeg iøvrigt undrer mig over), men kan man have Ægløsning uden denne temp. hævning.
Jeg har haft Ægløsning og menstruation (3 gange siden marts) men er nu nærmest gået i stå.
Har vi overhovedet en chance, så længe min temp kurve ikke viser tegn på stigning?
Venter spændt på svar
K