Svar: Vægttab og graviditet
14. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære KA
Umiddelbart vil jeg sige at du ikke bør tabe dig samtidig med at du er gravid, derimod vil det være hensigtsmæssigt at du nøjes med at tage de kilo på, som barnet, moderkage osv. vejer.
En ny undersøgelse viser at fysisk aktivitet har mange positive effekter for både mor og barn. Du må derfor gerne dyrke motion og du skal sørge for at spise sundt og varieret. Det vigtigste er at du lytter til din krop og ikke overanstrenger dig rent fysisk.
Fysisk aktivitet under graviditeten skulle ifølge den nye undersøgelse, som er lavet af Sundhedsstyrelsens Center for Forebyggelse, medvirke til at moderkagen tiltager i størrelse og barnets vægt tiltager følgeligt. Det har betydning at man motionerer fra graviditetens begyndelse.
Hvis man tidligere har aborteret, så fraråder man dog hård fysisk aktivitet og i det hele taget gælder anbefalingerne om fysisk aktivitet gravide kvinder, som forventes raske og forventes at have normale fødsler.
Fysisk aktivitet før og under graviditet forebygger også risikoen for at udvikle graviditetsbetinget diabetes og forebygger endvidere præeklampsi (svangerskabsforgiftning). Den beskyttende effekt stopper dog, hvis man stopper med at være fysisk aktiv under graviditeten.
Da du endnu ikke er gravid, så vil jeg foreslå dig at begynde 'din nye livsstil' allerede nu. Meget gerne med vejledning af en diætist, som også kan vejlede dig under en evt. graviditet.
Samtidig vil jeg sige at det er meget vigtigt at amme, hvis man vil smide nogle overflødige kilo. Du skal, også for dit barns skyld, amme så meget som muligt og så længe som muligt - gerne fuldt ud i 6 måneder. Amning er naturens egen fedtsugning. I ammeperioden skal du samtidig fortsætte dine gode vaner med hensyn til mad og motion. Du vil sandsynligvis så opleve, at du kan smide ganske mange kilo.
Så bare gå i krig og rigtig god fornøjelse med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske