Svar: Gravid og flyvning
14. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Charlotte
At flyve medfører normalt ingen risiko for den i øvrigt raske gravide eller fosteret. De forskellige luftfarsselskaber har forskellige regler for at medtage gravide og det kan være nødvendigt med lægeattest for at deltage i flyvningen og ofte skal man også medtage dokumentation for forventet fødselstidspunkt. Det vil være en god idé at spørge det relevante luftfartsselskab. Normalt vil man kunne rejse indtil 32. uge. ...
...
Under flyveturen er det en god idé at have en gangplads, så der er lidt mere plads og et sæde over vingerne giver den mest bløde, komfortable flyvning. Det anbefales at du går rundt hver ½ time og at du vipper med fødderne, når du sidder ned. Bæltet fæstner du omkring hoften, altså under maven. Sørg også for at drikke rigeligt, så du ikke kommer i væskeunderskud.
Rigtig god rejse. Dejligt at komme væk fra det regnfulde Danmark.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske