Svar: Gravid og kemikalier
26. august 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Anette
Kemikalier findes overalt og vi har dem, fordi de gør vores hverdag lettere og mere behageligt. Men når man er gravid eller når man ammer, så skal man være ekstra opmærksom, fordi kemikalier vil kunne påvirke barnet i et eller andet omfang.
Man kan optage kemikalier eller kemiske stoffer på 3 måneder. Enten gennem munden, ved at spise dem eller ved at bruge f.eks. læbestift. Gennem indånding af forskellige dampe, det kan være fra f.eks. spraydåser eller gennem huden, fordi vi bruger cremer, shampoo osv.
Når vi optager kemikalier, så vil de komme ind i vores blodbane og vil på den måde via moderkagen, hvis man er gravid eller via modermælken, hvis man ammer, kunne blive overført til barnet.
At du har brugt lidt salmiakspiritus i rengøringen af dit køkken - brugt det i 5-10 minutter for åbne vinduer og døre, kan jeg ikke forestille mig har skadet den lille i din mave. Det er så kortvarig en periode der er tale om.
Det vil dog være rigtig godt, hvis du fremover vælger at købe miljøvenlige rengøringsmidler, gerne svanemærkede, fordi du derved både skåner miljøet men også dig selv og dit barn :)
Og så synes jeg naturligvis også at du skal tale med din jordmoder eller læge omkring det næste gang du skal til kontrol, hvis du stadig er bekymret for den lille :)
Rigtig meget held og lykke med graviditeten og pas godt på den lille i din mave :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske