Brev:
Overgivelse til separationsangsten
26. august 2010
Alder:
8 mdr.
Overgivelse til separationsangsten
Hej Helen,
Tak for de mange gode svar. Nu er min søn snart 8 mdr. og jeg har også pludselig fået en pylret dreng uden overskud til særlig meget. Men efter at have læst nogle af dine svar er det helt tydeligt separationsangst vi har med at gøre her og det er betrykkende at vide at det er naturligt, da det jo er en temmelig frustrerende ting!
Men jeg har et lille følge-spørgsmål, som muligvis er lidt objektivt. Da min søn aldrig rigtig har grædt (indtil nu, hvor han så til gengæld tager revanche) synes jeg det er meget svært at vurdere hvornår jeg skal springe til/overgive mig /lade ham få sin vilje. Jeg kan jo se at han ikke græder fordi han er decideret ked af det. F.eks. stopper han midlertidigt, hvis der lige kom en spændende lyd fra fjernsynet :o)
Gør jeg det værre eller bedre ved at lade ham sure lidt? Jeg har det jo bedst med bare at springe til eller hive ham ud at fars arme så gråden stopper. Det samme med dagplejen. Skal jeg hente ham når han er ked af det eller gør jeg os alle en bjørnetjeneste her?
Og til sidst. Kan man gisne om hvor længe denne separationsangst-fase vil vare? Uger? Måneder? Jeg vil så gerne have min glade søn med mod på livet tilbage.
Mange venlige hilsner,
Line