Svar: Gravid uden for livmoderen
2. august 2010
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede mor
At få en graviditet uden for livmoderen sker og måske kender du nogen eller har læst om nogen der har oplevet det og er derfor bange for at de skal ske for dig .. nu har du jo oplevet at være gravid og føde 3 sunde og dejlige børn, kan det så næsten passe hvis det også 4 gang skal være så perfekt ... Men sådan er det jo heldigvis også tit - mange kvinder har været gravide og født 4, 5, 6 børn eller flere uden at det har behøvet at give nogle særlige komplikationer.
En graviditet udenfor livmoderen vil i begyndelsen give samme graviditets symptomer som en normalt graviditet. Det vil sige udebleven menstruation, kvalme og brystspænding. Det er også normalt at man kan føle sig lidt svimmel.
Men derudover vil der ofte være pletblødning eller brunligt udflåd og man kan have og vil få underlivssmerter eller mavesmerter, der eventuelt opstår pludseligt. De kan være lokaliseret til den ene side, men vil gøre ondt.
Du fortæller at du skal til lægen den 11 august, der er ikke så længe til og umiddelbart tænker jeg at du skal prøve at slappe af, nyde at du har taget en positiv graviditetstest og se om ikke alt går stille og roligt som det skal.
Hvis du har haft uregelmæssige menstruationer så kan du naturligvis være længere henne end du umiddelbart tror. Der er sandsynligvis tale om ligamentsmerter, som er helt ufarlige.
Får du pludselig stærke smerter i underlivet, begynder at bløde eller får det dårligt, så skal du naturligvis kontakte lægen med det samme. Så skal det undersøges og tages alvorligt.
Håber at alt går fint - pas godt på dig selv og den lille i din mave, rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske