Svar: Hormonbehandling
7. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Charlotte
Mang ekvinder har det der hedder polycystiske ovarier (æggestokke) hvilket betyder at der dannes unormalt mange ægblærer i æggestokkene, og at disse ægblærer i stedet for at være placeret jævnt i æggestokken, oftest ligger som en perlerække i yderkanten, mens midten er fyldt med et tæt væv. Hos nogle kvinder vil æggestokken også være større end normalt.
Man betegner dette PCO og ud fra din beskrivelse vil jeg tror at det er det der er tale om hos dig. Du kan sikkert finde flere oplysninger ved at søge på dette (PCO) på nettet. Du kan f.eks. læse på www.pcoinfo.dk
Hvis der er tale om PCO så vil det være en god idé at få hormonbehandling, når du ønsker at blive gravid. HOrmonbehandling sikrer for det første en regelmæssig afstødning af slimhinden og for det andet en normal ægudvikling og ægløsning, hvilket jo er nødvendigt når man ønsker at blive gravid.
Der findes flere former for hormonbehandling og jeg tør ikke sige noget om chancerne for graviditet. Jeg kan desværre heller ikke sige noget om generne, da det jo kan variere efter hvilken form for hormon man får og hvordan man er som kvinde. Det er rigtigt at nogen tager på i vægt, men der er jo også kvinder som tager på, når de får p-piller, så igen er det meget individuelt.
Jeg krydser fingre for jer,- det skal nok lykkes. Rigtig mange gange held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske