Svar: Hormonbehandling

7. juli 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Charlotte

Mang ekvinder har det der hedder polycystiske ovarier (æggestokke) hvilket betyder at der dannes unormalt mange ægblærer i æggestokkene, og at disse ægblærer i stedet for at være placeret jævnt i æggestokken, oftest ligger som en perlerække i yderkanten, mens midten er fyldt med et tæt væv. Hos nogle kvinder vil æggestokken også være større end normalt.

Man betegner dette PCO og ud fra din beskrivelse vil jeg tror at det er det der er tale om hos dig. Du kan sikkert finde flere oplysninger ved at søge på dette (PCO) på nettet. Du kan f.eks. læse på www.pcoinfo.dk

Hvis der er tale om PCO så vil det være en god idé at få hormonbehandling, når du ønsker at ...

Annonce

... blive gravid. HOrmonbehandling sikrer for det første en regelmæssig afstødning af slimhinden og for det andet en normal ægudvikling og ægløsning, hvilket jo er nødvendigt når man ønsker at blive gravid.

Der findes flere former for hormonbehandling og jeg tør ikke sige noget om chancerne for graviditet. Jeg kan desværre heller ikke sige noget om generne, da det jo kan variere efter hvilken form for hormon man får og hvordan man er som kvinde. Det er rigtigt at nogen tager på i vægt, men der er jo også kvinder som tager på, når de får p-piller, så igen er det meget individuelt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg krydser fingre for jer,- det skal nok lykkes. Rigtig mange gange held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.