Svar: Kan jeg allerede være gravid igen?

15. juni 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Bijan

Hvor gerne jeg end ville, så kan jeg desværre ikke svare på om du allerede er gravid igen ...

Jeg synes faktisk du skal prøve at bede din læge om at få en henvisning til en gynækolog og drøfte dette med ham/hende. En gynækolog vil for det første kunne scanne din livmoder og se om alt ser ud som det skal og måske også kunne se om du evt. er gravid ... og gynækologen vil også kunne vejlede dig omkring en evt. ny graviditet.

Omkring uge 6 vil man normalt kunne se hjerteblik, hvis man scanner dig og der er et lille foster derinde. Efter uge 8, vil risikoen for en spontan abort falde, hvis man først har set hjertet slå. Det skyldes at netop det at hjertet slår, er det mest essentielle for fosterets videre udvikling.

Når man efter uge 8 har set hjertet slå, vurderes det at chancen for at graviditeten gennemføres ligger på mellem 95-97%.

Nu hvor du planlægger at blive gravid (og ...

Annonce

... måske allerede er gravid igen), så skal du huske at spise 400 mikrogram Folinsyre dagligt - Folinsyre nedsætter risikoen for, at
barnet bliver født med misdannelser af rygmarven (neuralrørsdefekt).

Spis også D-vitamin dagligt, det anbefales at tage 10 mikrogram D-vitamin dagligt gennem hele graviditeten. Kroppen bruger D-vitamin til at optage og omsætte kalk, hvilket er vigtigt for barnets vækst og knogleudvikling og også for dine egne tænder og knogler :)

Jerntilskud anbefales fra 10. graviditetsuge ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Undgå også alkohol og rygning, spis efter de 8 kostråd, hold dig aktiv i mindst 30 minutter om dagen, spise masser af fisk, gerne flere gange om ugen, drik mælk eller spis yoghurt (½ liter dagligt).

Jeg håber og krydser fingre for at du er gravid igen, eller at du bliver det snart - det lyder som om at I glæder jer rigtig meget :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to