Svar: Kan jeg allerede være gravid igen?
15. juni 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Bijan
Hvor gerne jeg end ville, så kan jeg desværre ikke svare på om du allerede er gravid igen ...
Jeg synes faktisk du skal prøve at bede din læge om at få en henvisning til en gynækolog og drøfte dette med ham/hende. En gynækolog vil for det første kunne scanne din livmoder og se om alt ser ud som det skal og måske også kunne se om du evt. er gravid ... og gynækologen vil også kunne vejlede dig omkring en evt. ny graviditet.
Omkring uge 6 vil man normalt kunne se hjerteblik, hvis man scanner dig og der er et lille foster derinde. Efter uge 8, vil risikoen for en spontan abort falde, hvis man først har set hjertet slå. Det skyldes at netop det at hjertet slår, er det mest essentielle for fosterets videre udvikling.
Når man efter uge 8 har set hjertet slå, vurderes det at chancen for at graviditeten gennemføres ligger på mellem 95-97%.
Nu hvor du planlægger at blive gravid (og måske allerede er gravid igen), så skal du huske at spise 400 mikrogram Folinsyre dagligt - Folinsyre nedsætter risikoen for, at
barnet bliver født med misdannelser af rygmarven (neuralrørsdefekt).
Spis også D-vitamin dagligt, det anbefales at tage 10 mikrogram D-vitamin dagligt gennem hele graviditeten. Kroppen bruger D-vitamin til at optage og omsætte kalk, hvilket er vigtigt for barnets vækst og knogleudvikling og også for dine egne tænder og knogler :)
Jerntilskud anbefales fra 10. graviditetsuge ...
Undgå også alkohol og rygning, spis efter de 8 kostråd, hold dig aktiv i mindst 30 minutter om dagen, spise masser af fisk, gerne flere gange om ugen, drik mælk eller spis yoghurt (½ liter dagligt).
Jeg håber og krydser fingre for at du er gravid igen, eller at du bliver det snart - det lyder som om at I glæder jer rigtig meget :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske