Brev:
Græder når mor og/eller far går
15. juni 2010
Alder:
4 år, 10 mdr.
Græder når mor og/eller far går
Kære Helen.
Min dreng bliver 5 år i slutningen af juli. Han er normalt glad (lidt på den 'vilde side'), velfungerende på alle områder - også sprogligt og motorisk - med masser af legekammarater.
Han har gået i den børnehave han er i nu, siden september 2009 - hvor vi også flyttede til et nyt hus. En rigtig god børnehave, som han har været super glad for indtil nu. Og så skal han være storebror for første gang til september i år, og hvad det præcis kommer til at betyde, har vi ikke talt så meget med ham om endnu.
Så der er ikke sket nogen større ændringer i hans liv for nylig. Alligevel er han for en lille uge siden, pludselig begyndt at blive dybt ulykkelig når han skal afleveres i børnehaven, eller når især mor går - og det er ikke noget der har været et problem i flere år. Det første han spørger om når han vågner, er om vi har fri dag. Så går det ok til mor kører på arbejde; tårer, klamrer sig til mig, lige et sidste kram o.l. Det går hurtigt over, men det samme sker igen, når far skal sige farvel nede i børnehaven (og de siger, at der så vidt vides heller ikke er sket noget dernede). Igen hurtigt overstået ifølge personalet i børnehaven. Men det gør os alle rigtig kede af det.
Så det jeg gerne vil spørge dig om, er om du dels har nogen bud på hvordan det kan være at han bliver så ked af det lige pludselig (kan man være 5 år, og have separationsangst?), og dels hvad vi kan gøre ved det.
Og for at det ikke skal være løgn, så skal vi til bryllup i denne week-end. Det betyder at han skal passes af noget familie (som han kender godt), inkl. en overnatning. Han bliver meget sjældent passet af andre, og endnu sjældnere med overnatning (max. en gang om året) - så vi frygter jo lidt hvordan det kommer til at gå ....
Ser meget frem til at høre fra dig (gerne inden lørdag).
Venlige hilsner fra Josefine