Svar: Maling og hårspray
30. maj 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Det er rigtig dejligt at du er så opmærksom på, hvordan du allerede nu kan skabe de bedste betingelser for jeres lille barn :)
Der er 5 råd som det anbefales at følge, når man er gravid og ammer:
1. Brug så lidt kosmetik og creme som muligt, mens du er gravid og ammer
2. Vælg altid uparfumerede produkter, og lad være med at bruge parfume, mens du er gravid og ammer
3. Køb miljømærkede produkter, når det er muligt – se efter Svanemærket og Blomsten
4. Farv ikke hår, mens du er gravid og ammer
5. Undgå at bruge produkter på spraydåse, og lad være med at male, mens du er gravid og ammer
Med hensyn til hårspray eller andre produkter på spraydåse, så vil man altid indånde dampe og dermed små bitte partikler af kemikalier, hvis man bruger dette. Kemikalierne kan optages i din krop og kan dermed overføres til dit barn.
Produkter på sprayform er alle typer, både hårlak, spraydeodoranter, imprægnering til for eksempel læder, spraymaling, lak på spray osv. I stedet for at bruge hårlak, kunne du måske finde et hårprodukt i en fast form og i stedet for deodorantspray, kan man bruge en roll-on.
Forsøg at finde produkter som er uparfumerede og miljømærkede, det vil være de mest skånsomme for dig og din baby. Se efter mærker som svanen eller blomsten.
Med hensyn til maling, så findes der ingen typer maling, som ikke afgiver kemikaliedampe – heller ikke de vandbaserede!
Derfor skal man så vidt muligt undgå at male, når man er gravid og når man ammer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske