Svar: Maling og hårspray

30. maj 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Mette

Det er rigtig dejligt at du er så opmærksom på, hvordan du allerede nu kan skabe de bedste betingelser for jeres lille barn :)

Der er 5 råd som det anbefales at følge, når man er gravid og ammer:

1. Brug så lidt kosmetik og creme som muligt, mens du er gravid og ammer

2. Vælg altid uparfumerede produkter, og lad være med at bruge parfume, mens du er gravid og ammer

3. Køb miljømærkede produkter, når det er muligt – se efter Svanemærket og Blomsten

4. Farv ikke hår, mens du er gravid og ammer

5. Undgå at bruge produkter på spraydåse, og lad være med at male, mens du er gravid og ammer

Med hensyn til hårspray eller andre produkter på spraydåse, så vil man altid indånde dampe og dermed små bitte partikler af ...

Annonce

... kemikalier, hvis man bruger dette. Kemikalierne kan optages i din krop og kan dermed overføres til dit barn.

Produkter på sprayform er alle typer, både hårlak, spraydeodoranter, imprægnering til for eksempel læder, spraymaling, lak på spray osv. I stedet for at bruge hårlak, kunne du måske finde et hårprodukt i en fast form og i stedet for deodorantspray, kan man bruge en roll-on.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Forsøg at finde produkter som er uparfumerede og miljømærkede, det vil være de mest skånsomme for dig og din baby. Se efter mærker som svanen eller blomsten.

Med hensyn til maling, så findes der ingen typer maling, som ikke afgiver kemikaliedampe – heller ikke de vandbaserede!

Derfor skal man så vidt muligt undgå at male, når man er gravid og når man ammer.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder