Brev:
Dehydrering?
30. maj 2010
Alder:
7 mdr.
Dehydrering?
Kære Helen
Jeg har lige skrevet et brev til dig om vores datter, som ikke vil tage flaske, og som snart skal undvære bryst om dagen, da jeg starter på arbejde imorgen. Mit brev handlede om, at vi er nervøse for, om hun får mælk nok men en anden side af problematikken, som jeg ikke fik berørt i brevet er, at vi faktisk også er meget nervøse for, om hun får væske nok.
De sidste par dage har vi kørt uden dagsamninger, og det har fungeret nogenlunde godt selvom man godt har kunne mærke på hende, at hun savner brystet hen på eftermiddagen.
Jeg ammer hende tidlig morgen, aften og sen aften, og så får hun ellers vand på kop og tudkop i løbet af dagen (hun vil ikke rigtig have mælk - det spytter hun ud). Af tudkoppen drikker hun cirka mellem 40 og 80 ml. Det er svært at sige, hvor meget hun får af kop, da hun spytter meget af det ud, men jeg tror ikke, det er mere en 20-50 ml, hvis det overhovedet er så meget.
Det vil sige i alt mellem 60 og 130 ml vand fra kl 6.30 om morgenen til 7 om aftenen. - Og det synes vi jo umiddelbart ikke er særligt meget og er meget nervøse for, om hun kan blive dehydreret. Hun tisser ikke så meget, som hun plejer i løbet af dagen (jeg tror ikke, hun har 6 våde bleer i døgnet, som jeg har læst, hun skal have), men hun virker hverken sløv eller dårligt tilpas og urinen er fint klar.
Vil du mene, at hun får væske nok om dagen og hvis ikke, hvad kan vi så gøre for at få mere i hende?
Vi har tænkt på at bruge engangssprøjter men ved ikke helt, om det er et skråplan i forhold til at hun skal lære at drikke godt af koppen.
Hvis hun virkelig er tørstig kan hun godt tage nogle gode slurke af tudkoppen - omkring 30-40 ml af gangen, men det gør hun typisk kun en gang om dagen - sent på eftermiddagen eller til aftensmaden, så det lader til, at hun kan finde ud af at drikke mere koncentreret af den, hvis hun virkelig vil.
Vi prøver løbende af holde øje med fontanellen, men jeg synes, det er meget svært at bruge som pejlemærke. Jeg synes ofte den føles nedsunken - også selvom hun lige er blevet ammet, så jeg er lidt i tvivl om, hvor markant forskellen skal være, før at man ved, at hun er dehydreret? Jeg har hørt noget med, at den også skal føles nedsunken, når hun ligger ned, før at man kan sige, at hun er dehydreret. Har det noget på sig?
De bedste hilsner
Mette