Dehydrering?

30. maj 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Dehydrering?

Kære Helen

Jeg har lige skrevet et brev til dig om vores datter, som ikke vil tage flaske, og som snart skal undvære bryst om dagen, da jeg starter på arbejde imorgen. Mit brev handlede om, at vi er nervøse for, om hun får mælk nok men en anden side af problematikken, som jeg ikke fik berørt i brevet er, at vi faktisk også er meget nervøse for, om hun får væske nok.

De sidste par dage har vi kørt uden dagsamninger, og det har fungeret nogenlunde godt selvom man godt har kunne mærke på hende, at hun savner brystet hen på eftermiddagen.

Jeg ammer hende tidlig morgen, aften og sen aften, og så får hun ellers vand på kop og tudkop i løbet af dagen (hun vil ikke rigtig have mælk - det spytter hun ud). Af tudkoppen drikker hun cirka mellem 40 og 80 ml. Det er svært at sige, hvor meget hun får af kop, da hun spytter meget af det ud, men jeg tror ikke, det er mere en 20-50 ml, hvis det overhovedet er så meget.

Det vil sige i alt mellem 60 og 130 ml vand fra kl 6.30 om morgenen til 7 om aftenen. - Og det synes vi jo umiddelbart ikke er særligt meget og er meget nervøse for, om hun kan blive dehydreret. Hun tisser ikke så meget, som hun plejer i ...

Annonce

... løbet af dagen (jeg tror ikke, hun har 6 våde bleer i døgnet, som jeg har læst, hun skal have), men hun virker hverken sløv eller dårligt tilpas og urinen er fint klar.

Vil du mene, at hun får væske nok om dagen og hvis ikke, hvad kan vi så gøre for at få mere i hende?
Vi har tænkt på at bruge engangssprøjter men ved ikke helt, om det er et skråplan i forhold til at hun skal lære at drikke godt af koppen.

Hvis hun virkelig er tørstig kan hun godt tage nogle gode slurke af tudkoppen - omkring 30-40 ml af gangen, men det gør hun typisk kun en gang om dagen - sent på eftermiddagen eller til aftensmaden, så det lader til, at hun kan finde ud af at drikke mere koncentreret af den, hvis hun virkelig vil.

Vi prøver løbende af holde øje med fontanellen, men jeg synes, det er meget svært at bruge som pejlemærke. Jeg synes ofte den føles nedsunken - også selvom hun lige er blevet ammet, så jeg er lidt i tvivl om, hvor markant forskellen skal være, før at man ved, at hun er dehydreret? Jeg har hørt noget med, at den også skal føles nedsunken, når hun ligger ned, før at man kan sige, at hun er dehydreret. Har det noget på sig?

De bedste hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder