Svar: Cyklus og ægløsning
26. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Nina
Uhhh, hvor er det spændende! :) Jeg krydser alt hvad krydses kan for at det er lykkes for jer denne gang ...
Der sidder en æggestok i både venstre og højre side og de skiftes til at løsne et æg hver måned. Denne proces styres af hormoner fra hjernens hypothalamus og hypofyse. FSH er et af de hormoner som går igang, det stimulerer til at mellem 8-10 ægblærer begynder at vokse. Omkring 7. cyklusdag, vil den ene ægblære være større end de andre og den vil vokse videre, imens de andre går til grunde. Den største og stærkeste vinder og den begynder at producere store mængder østrogen, som opbygger slimhinden i livmoderen.
Når østrogenet er højt, så udløses ægløsningshormonet LH fra hypofysen og ægget løsnes og opfanges af æggelederen, hvor ægget forhåbentlig møder nogle sædceller, hvoraf en trænger ind i ægget og befrugter det. Det befrugtede æg bevæger sig herefter ned mod livmoderen, det tager ca. 1 uge, så sætter ægget sig fast.
Den ægblære der vokser sig større end de andre, ligger inde i en lille sæk, der kaldes en follikel. Når folliklen er revnet og ægget komme ud, så bliver den til en gul masse, der kaldes for corpus luteum, eller det gule legeme. Det producerer hormonet progesteron, som er nødvendig for at fosteret udvikler sig som det skal.
Når man giver hormonbehandling, så findes der forskellige former for behandling. Men man kan blandt andet give hormoner som gør at der udvikles mere end den ene naturlige ægblære. Det vil man f.eks. benytte sig af, hvis man vil tage æg ud til reagensglas behandling.
At en kvinde løsner mere end et æg naturligt kan også forekomme, det ses jo når kvinder føder tveæggede tvillinger. Tvillinger kan man få enten ved at et befrugtet æg deler sig og bliver til to, eller ved at æggestokken løsner to æg, som begge bliver befrugtede. Derfor taler man om enæggede og tveæggede tvillinger.
Så normalt løsner man altså et æg, der er dannelse til flere, men de vil normalt gå til grunde. Der er dog aldrig regler uden undtagelse :) Men et æg og en sædcelle er ligepræcis det der skal til for at blive gravid!
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)
Krydser fingre, tæer og arme - rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske