Svar: Cyklus og ægløsning

26. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nina

Uhhh, hvor er det spændende! :) Jeg krydser alt hvad krydses kan for at det er lykkes for jer denne gang ...

Der sidder en æggestok i både venstre og højre side og de skiftes til at løsne et æg hver måned. Denne proces styres af hormoner fra hjernens hypothalamus og hypofyse. FSH er et af de hormoner som går igang, det stimulerer til at mellem 8-10 ægblærer begynder at vokse. Omkring 7. cyklusdag, vil den ene ægblære være større end de andre og den vil vokse videre, imens de andre går til grunde. Den største og stærkeste vinder og den begynder at producere store mængder østrogen, som opbygger slimhinden i livmoderen.

Når østrogenet er højt, så udløses ægløsningshormonet LH fra hypofysen og ægget løsnes og opfanges af æggelederen, hvor ægget forhåbentlig møder nogle sædceller, hvoraf en trænger ind i ægget og befrugter det. Det befrugtede æg bevæger sig herefter ned mod livmoderen, det tager ca. 1 uge, så sætter ægget sig fast.

Den ægblære der vokser sig større end de andre, ligger inde i en lille sæk, der kaldes en follikel. Når folliklen er revnet og ægget komme ud, ...

Annonce

... så bliver den til en gul masse, der kaldes for corpus luteum, eller det gule legeme. Det producerer hormonet progesteron, som er nødvendig for at fosteret udvikler sig som det skal.

Når man giver hormonbehandling, så findes der forskellige former for behandling. Men man kan blandt andet give hormoner som gør at der udvikles mere end den ene naturlige ægblære. Det vil man f.eks. benytte sig af, hvis man vil tage æg ud til reagensglas behandling.

At en kvinde løsner mere end et æg naturligt kan også forekomme, det ses jo når kvinder føder tveæggede tvillinger. Tvillinger kan man få enten ved at et befrugtet æg deler sig og bliver til to, eller ved at æggestokken løsner to æg, som begge bliver befrugtede. Derfor taler man om enæggede og tveæggede tvillinger.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så normalt løsner man altså et æg, der er dannelse til flere, men de vil normalt gå til grunde. Der er dog aldrig regler uden undtagelse :) Men et æg og en sædcelle er ligepræcis det der skal til for at blive gravid!

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)

Krydser fingre, tæer og arme - rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor