Svar: Ovenpå efter graviditet
11. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære MTT
Den bedste til at svare på dine spørgsmål er nok en obstetrisk læge, det vil sige en læge uddannet specielt indenfor graviditet og fødsel.
Umiddelbart mener jeg ikke at der nogen fast regel for hvor længe man bør restituere mellem graviditeter, men der gives her individuel rådgivning, hvor man ofte både vil se på hvordan den eller de tidligere graviditeter er forløbet, men bestemt også på hvordan fødslen er forløbet. Hvis man f.eks. har født ved kejsersnit, så vil man ofte anbefale at der går længere tid imellem fødslerne, simpelthen fordi der ellers er risiko for at arret springer op - til stor fare for både mor og barn. Hos ca. 1% af kvinder der har født ved kejsersnit før, vil man opleve at livmoderen brister i forbindelse med en efterfølgende fødsel.
Derudover vil kroppen normalt naturligt sørge for at der går noget tid mellem fødslerne, fordi fuld amning vil forebygge ny graviditet. Hvis man giver flaske og derfor får sat gang i sin egen cyklus før kroppen normalt ville gå igang, kan man derfor godt tale for at 'trække tiden' mellem fødslerne lidt...
Med hensyn til løst maveskind efter graviditeter, så er dette naturligt og der kan sagtens gå 1½ år inden din krop har fundet sit "normale" leje igen. Man vil normalt altid kunne se, når en kvinde har født et barn - det sætter sine naturlige spor, men hos nogle kvinder vil maveskindet hænge så meget, at man føler sig voldsomt generet af det. Det kan opereres, men vælger man den løsning er det vigtigt at man har fået alle de børn man ønsker først. Ved evt. næste graviditeter, vil maven naturligt også have behov for at give sig og evt. nye strækmærker vil komme til.
Jeg synes du skal give det tid, naturligvis medtænke sund kost, motion i hverdagen osv. Din fysiske tilstand både før og under graviditeten har naturligt også noget at sige, i forhold til hvordan du klare en næste graviditet og fødsel. Du har trods alt født 3 børn som alle er under 4 år - det er naturligt at du har svært ved at få din 'ungpige-figur' tilbage og helt som før bliver det nok aldrig ... Men stadig vil din krop ændre sig det næste år og jeg synes du skal se tiden an og evt. tale med din læge :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske