Svar: Ovenpå efter graviditet

11. marts 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære MTT

Den bedste til at svare på dine spørgsmål er nok en obstetrisk læge, det vil sige en læge uddannet specielt indenfor graviditet og fødsel.

Umiddelbart mener jeg ikke at der nogen fast regel for hvor længe man bør restituere mellem graviditeter, men der gives her individuel rådgivning, hvor man ofte både vil se på hvordan den eller de tidligere graviditeter er forløbet, men bestemt også på hvordan fødslen er forløbet. Hvis man f.eks. har født ved kejsersnit, så vil man ofte anbefale at der går længere tid imellem fødslerne, simpelthen fordi der ellers er risiko for at arret springer op - til stor fare for både mor og barn. Hos ca. 1% af kvinder der har født ved kejsersnit før, vil man opleve at livmoderen brister i forbindelse med en efterfølgende fødsel.

Derudover vil kroppen normalt naturligt sørge for at der går noget tid mellem fødslerne, fordi fuld amning vil forebygge ny graviditet. Hvis man giver flaske og derfor får sat gang i sin egen cyklus før kroppen normalt ville gå igang, kan man derfor godt tale for at 'trække tiden' mellem fødslerne lidt...

Med hensyn til løst ...

Annonce

... maveskind efter graviditeter, så er dette naturligt og der kan sagtens gå 1½ år inden din krop har fundet sit "normale" leje igen. Man vil normalt altid kunne se, når en kvinde har født et barn - det sætter sine naturlige spor, men hos nogle kvinder vil maveskindet hænge så meget, at man føler sig voldsomt generet af det. Det kan opereres, men vælger man den løsning er det vigtigt at man har fået alle de børn man ønsker først. Ved evt. næste graviditeter, vil maven naturligt også have behov for at give sig og evt. nye strækmærker vil komme til.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes du skal give det tid, naturligvis medtænke sund kost, motion i hverdagen osv. Din fysiske tilstand både før og under graviditeten har naturligt også noget at sige, i forhold til hvordan du klare en næste graviditet og fødsel. Du har trods alt født 3 børn som alle er under 4 år - det er naturligt at du har svært ved at få din 'ungpige-figur' tilbage og helt som før bliver det nok aldrig ... Men stadig vil din krop ændre sig det næste år og jeg synes du skal se tiden an og evt. tale med din læge :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor