Brev:
Hidsigprop
11. marts 2010
Alder:
16 mdr.
Hidsigprop
Hej Helen.
Tja, så er det allerede tid igen til det næste spørgsmål ang. vores dreng på 16 måneder.
Kan det virkelig passe at han allerede er i den berygtede trodsalder - som jo ellers er fra deres 3. leveår normalt?
Jeg spørger fordi Oskar det sidste stykke tid virkelig har udviklet sig i en retning, der undrer os meget.
Han skriger og hyler når han ikke får sin vilje. Fx. når vi tager ting ud af hånden på ham, han ikke skulle have fat i, eller når han ved middagsbordet ikke får lov til KUN at spise creme fraiche, som det eneste. Der skal i virkeligheden meget små ting til at tricke ham.
Han bliver - for at sige det mildt - s.... sur og skriger og hyler. Og det varer ikke kun i 5 minutter. Det bliver ved, indtil vi afleder hans opmærksomhed med noget andet. Legetøj eller spiseligt.
Vi sidder allesammen -mor, far og storebror på 9 år, og kigger undrende på hinanden. Hvis dette ikke er trodsalderen der kommer tidligt, så tør jeg slet ikke tænke på hvordan det bliver til den tid .....
Mit spørgsmål går på hvordan vi får det stoppet i tide, inden det tager overhånd.
Hvordan skal vi reagere overfor ham?
Vi er bange for at gøre det forkerte, så det med tiden giver bagslag.
Man har i situationen mest lyst til at hæve stemmen og sige at han skal holde op, så han forstår at vi ikke vil tolere sådan en opførsel.
Omvendt er det måske bedst at "ignorere" ham i situationen?
Uanset hvad vi gør, så skaber det enormt dårlig stemning.
Hvad er din erfaring med dette?
Det skal lige nævnes at han ellers er velfungerende, spiser og sover godt hver dag.
På forhånd tak
Oskars mor