Svar: Gravid med astma

11. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Kristina

Tak for dit brev :)

Du skriver ikke hvad type astma medicin du får, men normalt vil det være sådan at du skal have din medicin som du plejer, også selvom du er gravid. Det er netop vigtigt at forebygge at du får et voldsomt astmaanfald, fordi det naturligt vil kunne give dit ufødte barn problemer, hvis du får et anfald der er så voldsomt at du ikke kan trække vejret tilstrækkeligt.

Det lyder dog ikke som om at du har haft astmaanfald, men snarere har haft lidt problemer med at trække vejret dybt nok fordi du har fået lungebetændelse. Der er således ikke grund til at tro, at dit barn har manglet noget ... Men når det er sagt, så er det dog meget vigtigt at du frem over følges tæt, det er helt naturligt med lidt ekstra opmærksomhed, når man er gravid og samtidig har behandlingskrævende astma.

jeg ...

Annonce

... synes derfor du skal bede om at få en samtale med en læge, som sammen med dig kan lægge en plan for din graviditet. Planen skal indeholde en vurdering af dit medicinbehov og her skal være plads til justeringer. Behovet kan nemlig godt ændre sig både op og ned, når man er gravid.

Det er også vigtigt at du drøfter med en læge, hvorvidt du skal have samme medicin som hidtil eller om andre præparater vil være bedre for dig og så skal du tale med din læge om, hvorvidt du skal måle peak-flow under graviditeten. Det vil give dig et billede af hvorvidt din astma forværres og der igen er brug for ændringer. Skriv dine målinger ned, så du har tal for hvordan det går.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, forsat held og lykke med det hele :) jeg skal sende dig en pjece, hvor du kan læse lidt mere om det ...

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!