Svar: Gravid med astma
11. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Du skriver ikke hvad type astma medicin du får, men normalt vil det være sådan at du skal have din medicin som du plejer, også selvom du er gravid. Det er netop vigtigt at forebygge at du får et voldsomt astmaanfald, fordi det naturligt vil kunne give dit ufødte barn problemer, hvis du får et anfald der er så voldsomt at du ikke kan trække vejret tilstrækkeligt.
Det lyder dog ikke som om at du har haft astmaanfald, men snarere har haft lidt problemer med at trække vejret dybt nok fordi du har fået lungebetændelse. Der er således ikke grund til at tro, at dit barn har manglet noget ... Men når det er sagt, så er det dog meget vigtigt at du frem over følges tæt, det er helt naturligt med lidt ekstra opmærksomhed, når man er gravid og samtidig har behandlingskrævende astma.
jeg synes derfor du skal bede om at få en samtale med en læge, som sammen med dig kan lægge en plan for din graviditet. Planen skal indeholde en vurdering af dit medicinbehov og her skal være plads til justeringer. Behovet kan nemlig godt ændre sig både op og ned, når man er gravid.
Det er også vigtigt at du drøfter med en læge, hvorvidt du skal have samme medicin som hidtil eller om andre præparater vil være bedre for dig og så skal du tale med din læge om, hvorvidt du skal måle peak-flow under graviditeten. Det vil give dig et billede af hvorvidt din astma forværres og der igen er brug for ændringer. Skriv dine målinger ned, så du har tal for hvordan det går.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, forsat held og lykke med det hele :) jeg skal sende dig en pjece, hvor du kan læse lidt mere om det ...
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske