Svar: Graviditet anden gang
9. februar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Det er dybt frustrerende når man tager rigtig meget på i graviditeten, for de fleste gange skal det jo af igen bagefter og det glider ikke lige så let af, som det gled på ... Derfor er det også super godt, at du er opmærksom på at spise sundt - herunder spare på sukker og usundt fedt (de sunde fedtstoffer f.eks. fra fisk har både du og især dit ufødte barn brug for) og at du sørger for at få motion og bevæge dig hver dag.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at du allerede har en del væske i kroppen og at det også spiller ind på vægten. Dine 'ammedepoter' sætter sig på hofter og lår og bare det at du har været gravid og har født før, vil naturligt give 'bredere bagdel' end du havde som helt ung pige ... :)
Men det er stadig vigtigt at du tænker på vægten og hvad du spiser, hvordan du bruger dig selv. Det er super godt at du hver dag går fra arbejde 45 minutter i rask tempo. Du sidder heller ikke stille, når du kommer hjem, og har en 2 årig der også kræver sin mor og det lyder derfor som om at du får brugt en del energi.
Du er en høj pige og tåler måske at tage mere på end de gennemsnitlige anbefalinger. At du ender med at tage 15 kg på vil sandsynligvis være meget passende og det er bestemt ikke sikkert at du når op på 20kg, selvom din erfaring siger dig, at du tager mest på sidst i graviditeten. Graviditeter er ikke ens og det er vægtøgninger heller ikke. Men det betyder stadig ikke at du skal spise skumbananer i stor stil - fortsæt dine gode spisevaner, spist sundt og sunde fedtstoffer i især fisk, sørg for at få protein og fibre, spis ikke for to og hold dig så igang - så kan du vist ikke gøre mere :)
Dejligt at få lov til at følge dig her på sidelinien med nummer 2 :) Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske