Svar: Graviditet anden gang

9. februar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Camilla

Det er dybt frustrerende når man tager rigtig meget på i graviditeten, for de fleste gange skal det jo af igen bagefter og det glider ikke lige så let af, som det gled på ... Derfor er det også super godt, at du er opmærksom på at spise sundt - herunder spare på sukker og usundt fedt (de sunde fedtstoffer f.eks. fra fisk har både du og især dit ufødte barn brug for) og at du sørger for at få motion og bevæge dig hver dag.

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at du allerede har en del væske i kroppen og at det også spiller ind på vægten. Dine 'ammedepoter' sætter sig på hofter og lår og bare det at du har været gravid og har født før, vil naturligt give 'bredere bagdel' end du havde som helt ung pige ... :)

Men det er stadig vigtigt at du tænker på vægten og hvad du spiser, hvordan du bruger dig selv. Det er super godt at du hver dag går fra ...

Annonce

... arbejde 45 minutter i rask tempo. Du sidder heller ikke stille, når du kommer hjem, og har en 2 årig der også kræver sin mor og det lyder derfor som om at du får brugt en del energi.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du er en høj pige og tåler måske at tage mere på end de gennemsnitlige anbefalinger. At du ender med at tage 15 kg på vil sandsynligvis være meget passende og det er bestemt ikke sikkert at du når op på 20kg, selvom din erfaring siger dig, at du tager mest på sidst i graviditeten. Graviditeter er ikke ens og det er vægtøgninger heller ikke. Men det betyder stadig ikke at du skal spise skumbananer i stor stil - fortsæt dine gode spisevaner, spist sundt og sunde fedtstoffer i især fisk, sørg for at få protein og fibre, spis ikke for to og hold dig så igang - så kan du vist ikke gøre mere :)

Dejligt at få lov til at følge dig her på sidelinien med nummer 2 :) Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt