Ingen søvn - 4 mdr.

9. februar 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Ingen søvn - 4 mdr.

Hej Helen

Vores lille pige på ca. 4 mdr. (Født 16.okt. 2009) har ikke vil sove siden starten af januar. Fra natten til d. 24/12 var hun begyndt med at sovet fra ca. 22 til 6.30. De sidste par dage har hun lagt sig til at sove ca. kl. 21 men vågner efter kun 1-2 timer og så vil hun lege.

I løbet af dagen sover hun max 30 min. om formiddagen, 3-4 timer til middag (ca. 10-14) ude i hendes barnevogn og nogle dagen tager hun en lille lur (ca. 30 min) sidst på eftermiddagen. Jeg mener ikke selv at hun sover for meget i løbet af dagen og hun får frisk luft hver dag. Desuden laver jeg hver morgen lidt gymnastik med hende inde på hendes puslebord inden hun bliver vasket. Jeg snakker meget med hende.

I løbet af dagen leger hun flere gange over i hendes kravlegård. Så jeg mener heller ikke at hun keder sig.

Hun tager på i vægt som hun skal. Da hun var 3 mdr og en uge vejede hun 6100g (2860g ved fødsel) Hun bliver kun ammet, men jeg har forsøgt med rismelsvælling og modermælkserstatning, ikke fordi hun virker sulten men for at se om det kunne hjælpe. Et bad sidst på dagen kan heller ikke gøre hende træt, det er forsøgt flere gange. Hendes nattøj består af en uldboby og et par uld strømpebukser, for til at starte med blev hun fugtig af at sove i bomuld. Jeg har forsøgt at skifte tilbage til bomuld med da det ikke havde nogen indvirkning, bortset fra at hun blev fugtig igen har jeg skiftet tilbage til en tynd ulddragt.

Når hun om aften begynder at vise træthedstegn, går hende og jeg ind på hendes værelse, pusler ...

Annonce

... og dæmper lyset så der er næsten mørkt. Jeg fortæller hende at hun skal hun have lidt at spise inden hun skal sove. Som regel tager det 1-1½ time før hun er færdig med at spise inden hun sover. Indtil idag har hun sovet i sin lift i sengen, da sengen er temmelig stor. i aften vil jeg forsøge med lidt mere plads til hende, så nu vil jeg prøve at skifte liften ud med voksiposen for at se om det kan hjælpe.

De sidste 14 dage har hun været lidt snottet, så derfor har hun sovet med en bog under liften. Nu er hun begyndt at hoste lidt og her fået en masse små røde knopper på ryggen og i nakken, det ligner ikke varmeknopper og hun er heller ikke varmere end normalt.

I november fik hun zoneterapi to gange fordi hun havde bøvl med maven. Derefter kom hun af med moget hver 2. eller 3. dag. Her i den nye år er det kun 1 gang om ugen. Hun virker ikke som om hun har ondt i maven.

Jeg har tænkt på om det kan være fordi der er en tand på vej, for lige pludselig skriger hun op som en stukken gris som om hun lige pludselig får ondt. Jeg har kigget og mærket efter inde i hendes mund, gummerne er meget lyse og hårde med ikke synlige tænder endnu.

Jeg har forresten selv fået hormonknopper igen og er begyndt at tabe håret. Jeg har stor set haft hormonknopper hele tiden siden jeg fødte og det har hun ikke været påvirket af. Min menstruation er kommet igen, og det har heller ikke påvirket hende.

Jeg syntes selv jeg har prøvet alt men der er ikke noget som hjælper, og nu har jeg virkelig snart brug for noget søvn.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder