Svar: Kvalme i 1. graviditet = kvalme i 2. graviditet
2. februar 2010
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke med at du venter dig igen - hvor er det dejligt for jer, selvom det er kommet som lidt af en overraskelse :)
Det lyder som en god plan at du er hjemme lidt og er blevet sygemeldt, det må alt andet lige give mere ro også selvom storebror er hjemme, fordi han er blevet syg ...
Man kan desværre ikke sige noget generelt omkring graviditeter, de kan være fuldstændig ligeså forskellige som børn er det ... Så du kan sagtens have masser af kvalme, være træt, føle dig rigtig skidt osv. i den ene graviditet og så stort set intet mærke i den næste og modsat. At du lige nu ikke føler noget rigtigt ubehag behøver ikke betyde at du mister dette barn, slet ikke - det er bare et andet barn og dermed en anden graviditet - Ro på! :) En graviditet kan sagtens være en positiv og dejlig oplevelse, den behøver bestemt ikke være ensbetydende med smerter, kvalme osv...
Stress er ikke godt for nogen af os, hverken gravide eller andre og det er naturligvis vigtigt at du prøver at slappe af og få hvilet dig i løbet af dagen. Kan du ikke lægge dig i sengen sammen med din dreng - bare det at ligge ned, sove middagslur sammen eller ligge og læse lidt vil være at slappe af?!
De første uger er der altid en risiko for at abortere, men at du har haft en periode med kvalme, brystspændinger osv. som nu er væk er ikke ensbetydende med at du nu risikerer at abortere, det kan sagtens være helt normalt. Det bedste du kan gøre er dog at forsøge at slappe af og finde roen i hverdagen - det er jo også derfor lægen har valgt at sygemelde dig :) Så prøv bare at være der for din syge dreng og dig selv og glem alt om tøjvask, rengøring, madlavning og diverse andre pligter, der er meget andet som må prioriteres lige nu ...
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske