Svar: Kvalme i 1. graviditet = kvalme i 2. graviditet

2. februar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Tillykke med at du venter dig igen - hvor er det dejligt for jer, selvom det er kommet som lidt af en overraskelse :)

Det lyder som en god plan at du er hjemme lidt og er blevet sygemeldt, det må alt andet lige give mere ro også selvom storebror er hjemme, fordi han er blevet syg ...

Man kan desværre ikke sige noget generelt omkring graviditeter, de kan være fuldstændig ligeså forskellige som børn er det ... Så du kan sagtens have masser af kvalme, være træt, føle dig rigtig skidt osv. i den ene graviditet og så stort set intet mærke i den næste og modsat. At du lige nu ikke føler noget rigtigt ubehag behøver ikke betyde at du mister dette barn, slet ikke - det er bare et andet barn og dermed en anden graviditet - Ro på! :) En graviditet kan sagtens være en positiv og dejlig oplevelse, den behøver bestemt ikke være ensbetydende med smerter, kvalme osv...

Stress er ...

Annonce

... ikke godt for nogen af os, hverken gravide eller andre og det er naturligvis vigtigt at du prøver at slappe af og få hvilet dig i løbet af dagen. Kan du ikke lægge dig i sengen sammen med din dreng - bare det at ligge ned, sove middagslur sammen eller ligge og læse lidt vil være at slappe af?!

De første uger er der altid en risiko for at abortere, men at du har haft en periode med kvalme, brystspændinger osv. som nu er væk er ikke ensbetydende med at du nu risikerer at abortere, det kan sagtens være helt normalt. Det bedste du kan gøre er dog at forsøge at slappe af og finde roen i hverdagen - det er jo også derfor lægen har valgt at sygemelde dig :) Så prøv bare at være der for din syge dreng og dig selv og glem alt om tøjvask, rengøring, madlavning og diverse andre pligter, der er meget andet som må prioriteres lige nu ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor