Svar: Hvor meget sex skal der til??
20. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Nina
Tidligere sagde man at det var en god idé at have sex hver anden dag, fordi man derved ligesom sikrede at manden havde flere gode sædceller. Forskning viser dog at hyppig sex kan være en fordel.
Jeg mener at det var i 2008 at man i Australien lavede en undersøgelse på 42 mænd med dårlig sædkvalitet og bad dem om at få udløsning dagligt i en uge. Deres sædkvalitet blev sammenlignet med sædkvaliteten fra andre mænd, der havde holdt 3 dages afholdenhed og det viste sig at sædkvaliteten var bedre hos de mænd, som have haft udløsning dagligt ...
Det er dog vigtigt at huske på at sædcellerne kan overleve fra 48 til 72 timer i kvindens underliv. Her er de altså i stand til at befrugte et æg på et hvilket som helst tidspunkt i denne periode. Hvis man derfor ved præcist, hvor når man har ægløsning og sørger for at have sex sammen der, så burde sandsynligheden for graviditet være forholdsvis stor. Netop fordi sædcellerne kan holde sig og kan ligge parat til det æg der løsnes.
Man kan også sige det sådan, at hvis man har sex hver anden dag, så behøver man ikke bekymre sig så meget om hvornår man har ægløsning. Sandsynligheden for at man rammer det rigtige tidspunkt vil være stor ...
Igen er det så her vigtigt lige at nævne, at det faktisk regnes for normalt at der går helt op til et år før man bliver gravid :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med projekt baby :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske