Brev:
Ballade under spisning
20. januar 2010
Alder:
12 mdr.
Ballade under spisning
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål til dig om, hvordan vi skal gribe spisesituationen an med vores datter på snart 1 år. For en måneds tid siden begyndte hun at blive mere og mere selektiv med, hvad hun ville spise. Når hun fik andet end det, smed hun det på gulvet (hun spiser med fingrene).
Efter inspiration fra din brevkasse gik vi over til at lade hende passe sig selv mere under spisningen, eftersom du skrev, at det kunne forstyrre spisningen, hvis man blandede sig for meget og "vogtede" over barnet under måltidet (det var vi nok kommet til, da vi var lidt nervøse for, at hun pludselig var blevet så selektiv i sin spisning). Det hjalp faktisk! Hun begyndte at spise noget mere varieret og spiser faktisk det meste vi sætter for hende. Dog undgår hun generelt kød med undtagelse af fiske- og normale frikadeller...
Og nu til problemet: I takt med at hun har fået lov til at passe sig selv mere under måltidet, er hun også blevet mere og mere vild under spisningen. Hvis hun er godt sulten, kan hun godt koncentrere sig i starten. Derefter flyver maden rundt. Hun fejer maden af tallerkenen og ned på gulvet, vender bunden i vejret på tallerkenen, smider maden på gulvet osv. Det virker nogen gange som om, at hun gør det bevidst for at få en reaktion fra os?
Vi er i tvivl om, hvordan vi skal reagere på det. Indtil videre har strategien været at lade som ingenting, for ikke at gøre måltidet til noget overvåget og kontrolleret - vi har dog holdt hendes tallerken fast, så hun ikke hele tiden vender bunden i vejret.
Hvad vil du foreslå at vi gør? Er det bare en normal fase, som de kommer over, eller skal vi prøve at sætte nogle grænser, så hun forstår, at det ikke er meningen? Og hvordan gør vi i givet fald bedst det?
Med venlig hilsen
Eva
PS: Søvnen går lidt bedre, men er dog langt fra god. Vi havde faktisk en bedring efter jul, hvor vi prøvede at vente længere tid, før vi gik ind til hende om natten, når hun vågnede. Det betød, at hun begyndte at sove flere timer (2-4 timer) i træk. Mit bedste bud på en forklaring er, at hun lærte at man godt kan sove på maven og ikke behøver have sine forældre til at vende sig om, hver gang man er havnet der. På det sidste er hun dog begyndt at vågne oftere igen - sikkert fordi hun er begyndt i vuggestue og samtidig har været forkølet i to omgange.