Ballade under spisning

20. januar 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Ballade under spisning

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål til dig om, hvordan vi skal gribe spisesituationen an med vores datter på snart 1 år. For en måneds tid siden begyndte hun at blive mere og mere selektiv med, hvad hun ville spise. Når hun fik andet end det, smed hun det på gulvet (hun spiser med fingrene).

Efter inspiration fra din brevkasse gik vi over til at lade hende passe sig selv mere under spisningen, eftersom du skrev, at det kunne forstyrre spisningen, hvis man blandede sig for meget og "vogtede" over barnet under måltidet (det var vi nok kommet til, da vi var lidt nervøse for, at hun pludselig var blevet så selektiv i sin spisning). Det hjalp faktisk! Hun begyndte at spise noget mere varieret og spiser faktisk det meste vi sætter for hende. Dog undgår hun generelt kød med undtagelse af fiske- og normale frikadeller...

Og nu til problemet: I takt med at hun har fået lov til at passe sig selv mere under måltidet, er hun også blevet mere og mere vild under spisningen. Hvis hun er godt sulten, kan hun godt koncentrere sig i starten. Derefter flyver maden rundt. Hun fejer maden af tallerkenen og ned på gulvet, vender bunden i vejret på tallerkenen, ...

Annonce

... smider maden på gulvet osv. Det virker nogen gange som om, at hun gør det bevidst for at få en reaktion fra os?

Vi er i tvivl om, hvordan vi skal reagere på det. Indtil videre har strategien været at lade som ingenting, for ikke at gøre måltidet til noget overvåget og kontrolleret - vi har dog holdt hendes tallerken fast, så hun ikke hele tiden vender bunden i vejret.

Hvad vil du foreslå at vi gør? Er det bare en normal fase, som de kommer over, eller skal vi prøve at sætte nogle grænser, så hun forstår, at det ikke er meningen? Og hvordan gør vi i givet fald bedst det?

Med venlig hilsen

Eva

PS: Søvnen går lidt bedre, men er dog langt fra god. Vi havde faktisk en bedring efter jul, hvor vi prøvede at vente længere tid, før vi gik ind til hende om natten, når hun vågnede. Det betød, at hun begyndte at sove flere timer (2-4 timer) i træk. Mit bedste bud på en forklaring er, at hun lærte at man godt kan sove på maven og ikke behøver have sine forældre til at vende sig om, hver gang man er havnet der. På det sidste er hun dog begyndt at vågne oftere igen - sikkert fordi hun er begyndt i vuggestue og samtidig har været forkølet i to omgange.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg