Svar: Sukkersyge i graviditeten

6. juni 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Tanja

Cirka 2 pct. af alle gravide får sukkersyge under graviditeten. Sukkersygen forsvinder næsten altid igen bagefter, men har man haft sukkersyge, mens man var gravid, er der dog en risko for at man kan få det igen senere i livet.

Når man får sukkersyge under graviditeten kan man som regel nøjes med at spise en speciel kost og holde øje med sit blodsukker ved selv at tjekke det et par gange om ugen. For ca 15 pct. er det dog nødvendigt at tage insulin. Alle gravide der får konstateret sukkersyge bør gå til undersøgelse hos en jordemoder, der har erfaring med sukkersyge, samt hos en af hospitalets speciallæger.

Sukkersyge ...

Annonce

... kan påvirke barnet og det er derfor vigtigt at undersøge gravide for sukkersyge. Når sukkersygen behandles er risikoen for barnet minimal.

Nogle kvinder har større risiko end andre for at få sukkersyge:

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

- Hvis andre i nærmeste familie har sukkersyge (bedsteforældre, forældre, søskende, egne børn)
- Hvis man er mere end 20% overvægtig
- Hvis man tidligere har fået et barn, der vejede mere end 4500g
- Hvis man tidligere har haft sukkersyge i en graviditet

Jeg har ikke hørt om at der skulle være problemer med at føde normalt, men jeg vil foreslå dig at du taler med din jordemoder omkring dette.

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre