Svar: Sukkersyge i graviditeten
6. juni 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Tanja
Cirka 2 pct. af alle gravide får sukkersyge under graviditeten. Sukkersygen forsvinder næsten altid igen bagefter, men har man haft sukkersyge, mens man var gravid, er der dog en risko for at man kan få det igen senere i livet.
Når man får sukkersyge under graviditeten kan man som regel nøjes med at spise en speciel kost og holde øje med sit blodsukker ved selv at tjekke det et par gange om ugen. For ca 15 pct. er det dog nødvendigt at tage insulin. Alle gravide der får konstateret sukkersyge bør gå til undersøgelse hos en jordemoder, der har erfaring med sukkersyge, samt hos en af hospitalets speciallæger.
Sukkersyge kan påvirke barnet og det er derfor vigtigt at undersøge gravide for sukkersyge. Når sukkersygen behandles er risikoen for barnet minimal.
Nogle kvinder har større risiko end andre for at få sukkersyge:
- Hvis andre i nærmeste familie har sukkersyge (bedsteforældre, forældre, søskende, egne børn)
- Hvis man er mere end 20% overvægtig
- Hvis man tidligere har fået et barn, der vejede mere end 4500g
- Hvis man tidligere har haft sukkersyge i en graviditet
Jeg har ikke hørt om at der skulle være problemer med at føde normalt, men jeg vil foreslå dig at du taler med din jordemoder omkring dette.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske