Svar: Gravid - uro og rastløshed

11. december 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Stort tillykke med at du nu venter dig, hvor er det dejligt og det bliver helt perfekt med 4 år imellem jeres børn :)

Fiona vil blive en super god storesøster, vil kunne sætte sig ind i tingene på en anden måde, vil kunne deltage og forholde sig til det hele så fint med den alder. Hun vil kunne give udtryk for sine tanker og føleler på en helt anden måde end tidligere og hun vil sikkert elske at der kommer en lille baby som hun kan vise frem i børnehaven - hun vil være super stolt, nå hun kan hjælpe til og deltage i plejen af den lille og konkurrencen mellem dem vil ikke være så stor, netop fordi hun har fået lov til at være lille og har fået din nærhed og opmærksomhed, da hun havde brug for den - hun ved godt, hvor hun har dig :)

Det er skønt at gå fra 3 til fire, så er det hele pludselig lidt mere 'lige', når man er 2 børn og 2 voksne :)

Jeg synes det er dejligt at du ikke er træt, men føler en ...

Annonce

... naturlig uro og rastløshed i kroppen. Naturligvis skal du kunne sove og slappe af og passe på dig selv, men mon ikke det hele skyldes at det nu er alvor - nu er du gravid og hvad så ..? En masse tanker, - hvordan vil det gå, hvordan vil Fiona reagere, hvordan vil det være pludselig at have to børn at skulle tage sig af, vil du have kærlighed nok til dem begge osv. osv. En masse tanker drøner rundt i hovedet på dig og du bliver naturligt lidt urolig over det hele, selvom du også glæder dig rigtig meget.

Det er ikke så mærkeligt, selvom du har prøvet det før og et eller andet sted godt ved hvad du går ind til, så er det alligevel en ny situationen. Graviditeten er en anden, barnet er et andet - det er bare ofte anderledes lige fra starten, men det er okay :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du finder roen lidt i juledagene og glæder mig rigtig meget til at følge dig og jeres lille familie fortsat :)

Endnu engang stort tillykke og rigtig glædelig jul.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet