Svar: Henvisning til gynækolog
7. december 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Nina
Som udgangspunkt synes jeg man som kvinde har ret til at få en henvisning til gynækolog og blive undersøgt, når man føler behov for det - uanset om det så er fordi man vil være gravid eller har andre gynækologiske spørgsmål! En gynækolog er specialist i kvinders underliv og nogle gange er det bare super godt at tale med en specialist.
Jeg synes derfor godt du kan bede om at få en henvisning af din læge. Der er jo ikke tale om en almindelig rutine undersøgelse, men om at du har meget uregelmæssige menstruationer og at du gerne vil ultralydsscannes for at man kan se om alt ser ud som det bør. Det er jo netop scanningen som gynækologen kan foretage, hvilket egen læge ikke kan.
I Danmark er det dog sådan at de praktiserende læger fungerer som henvisere videre. Det gælder ikke hvis man skal til ørelæge eller øjenlæge - her kan man selv ringe direkte og få tid, men skal man f.eks. til gynækolog eller hudlæge så skal man 'have lov' af egen læge. Det handler ved i bund og grund om at minimere udgifterne for sygesikringen og at man ikke skal rende til gynækologiske undersøgelser 'for sjov', hvis det er en undersøgelse egen læge kan lave ...
Det er rigtigt at man efter p-pille stop kan få nogle måneder med uregelmæssige menstruationer og det kan godt være det der sker hos dig. Men stadig væk - Du har mellem 50 og 90 dage mellem dine menstruationer og du kan teste med ægløsningstest at du har ægløsning uden blødning - jeg synes godt du kan bede om en henvisning :)
Held og lykke med det!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske