Svar: Henvisning til gynækolog

7. december 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nina

Som udgangspunkt synes jeg man som kvinde har ret til at få en henvisning til gynækolog og blive undersøgt, når man føler behov for det - uanset om det så er fordi man vil være gravid eller har andre gynækologiske spørgsmål! En gynækolog er specialist i kvinders underliv og nogle gange er det bare super godt at tale med en specialist.

Jeg synes derfor godt du kan bede om at få en henvisning af din læge. Der er jo ikke tale om en almindelig rutine undersøgelse, men om at du har meget uregelmæssige menstruationer og at du gerne vil ultralydsscannes for at man kan se om alt ser ud som det bør. Det er jo netop scanningen som gynækologen kan foretage, hvilket egen læge ikke kan.

I Danmark er det dog sådan at de praktiserende læger fungerer ...

Annonce

... som henvisere videre. Det gælder ikke hvis man skal til ørelæge eller øjenlæge - her kan man selv ringe direkte og få tid, men skal man f.eks. til gynækolog eller hudlæge så skal man 'have lov' af egen læge. Det handler ved i bund og grund om at minimere udgifterne for sygesikringen og at man ikke skal rende til gynækologiske undersøgelser 'for sjov', hvis det er en undersøgelse egen læge kan lave ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtigt at man efter p-pille stop kan få nogle måneder med uregelmæssige menstruationer og det kan godt være det der sker hos dig. Men stadig væk - Du har mellem 50 og 90 dage mellem dine menstruationer og du kan teste med ægløsningstest at du har ægløsning uden blødning - jeg synes godt du kan bede om en henvisning :)

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet