Svar: Gravid og H1N1

23. november 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Tillykke tillykke, det er jo fantastisk, hvor er det dejligt, så holdt teorien jo stik - at du bare hører til dem der producerer HCG lidt lavt i starten og du skal længere hen før testen viser positiv ... hvor er det dejligt, tillykke :)

Og med den store glæde over det spirende liv i din mave, så følger også en masse bekymringer ... H1N1 - er en stor bekymring lige nu :(

Gravide skal generelt undgå at blive syge i graviditeten og det er vigtigt at man lige er ekstra opmærksom på hygiejnen, hvem man er sammen med osv. Men det er jo ikke altid at det er nok og slet ikke, når man har en 2½ årig som skal afleveres i institution og som meget let kan komme hjem med en masse vira uden at kunne gøre for det eller at man bliver smittet, når man henter og afleverer ... så selvom man skal undgå "unødvendig kontakt med syge", så kan det være svært, når man er nødt til at opholde sig på offentlige steder, hvor der kommer mange mennesker.

Lige i forhold til influenza så er Danmark jo nu ramt af en epidemi. Og det anbefales at gravide bliver vaccineret, hvis de har en kronisk sygdom. Men ...

Annonce

... det anbefales også at raske gravide overvejer vaccination, da raske gravide har 2-3 gange større risiko for at udvikle alvorlig sygdom og få brug for intensiv behandling, hvis de får influenza A H1N1.

Du har naturligvis ikke større risiko end andre for at blive smittet, hvilket du også selv er inde på, men hvis du bliver smittet, så vil du have større risiko for komplikationer og det kan være f.eks. at du får lungebetændelse med i købet. Det er dog især, hvis man er i 2. eller 3. trimester i graviditeten, at der kan være risiko for komplikationer og så langt er du jo ikke endnu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes du skal tale med din læge om hvad han/hun vil anbefale dig. Influenzaen kan jo ramme de næste måneder, det næste ½ år og således også komme til at ramme dig i din graviditet, der hvor den måske kan risikere at skade ... :( Jeg synes du skal tale med lægen om hvad der vil være mest hensigtsmæssigt i dit tilfælde.

Der er ifølge lægemiddelstyrelsen ikke noget, der tyder på, at vaccination af gravide giver øget risiko for misdannelser.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder