Svar: Gravid og H1N1
23. november 2009
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke tillykke, det er jo fantastisk, hvor er det dejligt, så holdt teorien jo stik - at du bare hører til dem der producerer HCG lidt lavt i starten og du skal længere hen før testen viser positiv ... hvor er det dejligt, tillykke :)
Og med den store glæde over det spirende liv i din mave, så følger også en masse bekymringer ... H1N1 - er en stor bekymring lige nu :(
Gravide skal generelt undgå at blive syge i graviditeten og det er vigtigt at man lige er ekstra opmærksom på hygiejnen, hvem man er sammen med osv. Men det er jo ikke altid at det er nok og slet ikke, når man har en 2½ årig som skal afleveres i institution og som meget let kan komme hjem med en masse vira uden at kunne gøre for det eller at man bliver smittet, når man henter og afleverer ... så selvom man skal undgå "unødvendig kontakt med syge", så kan det være svært, når man er nødt til at opholde sig på offentlige steder, hvor der kommer mange mennesker.
Lige i forhold til influenza så er Danmark jo nu ramt af en epidemi. Og det anbefales at gravide bliver vaccineret, hvis de har en kronisk sygdom. Men det anbefales også at raske gravide overvejer vaccination, da raske gravide har 2-3 gange større risiko for at udvikle alvorlig sygdom og få brug for intensiv behandling, hvis de får influenza A H1N1.
Du har naturligvis ikke større risiko end andre for at blive smittet, hvilket du også selv er inde på, men hvis du bliver smittet, så vil du have større risiko for komplikationer og det kan være f.eks. at du får lungebetændelse med i købet. Det er dog især, hvis man er i 2. eller 3. trimester i graviditeten, at der kan være risiko for komplikationer og så langt er du jo ikke endnu.
Jeg synes du skal tale med din læge om hvad han/hun vil anbefale dig. Influenzaen kan jo ramme de næste måneder, det næste ½ år og således også komme til at ramme dig i din graviditet, der hvor den måske kan risikere at skade ... :( Jeg synes du skal tale med lægen om hvad der vil være mest hensigtsmæssigt i dit tilfælde.
Der er ifølge lægemiddelstyrelsen ikke noget, der tyder på, at vaccination af gravide giver øget risiko for misdannelser.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske