Svar: Uregelmæssig menstruation
18. november 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev - hvor er det dejligt at I nu aktivt arbejder på at få en lille baby :)
Din menstruation er så uregelmæssig at jeg synes du skal bede om at få en henvisning til en gynækolog. Du kan godt ringe til gynækologen først og få en tid og så gå omkring lægen efterfølgende og afhente en henvisning - der kan nemlig godt være lidt ventetid, så det kan være en god idé at gøre det i den rækkefølge :)
En gynækolog vil kunne ultralydsscanne dit underliv og se om alt ser fornuftigt ud. Hun vil kunne se at æggestokke, æggeleder og livmoderen ser ud som man bør forvente og vil også kunne vurdere hvor du er henne i din cyklus - om du har, netop har haft eller måske er på vej til ægløsning osv. som du selv er inde på hos dig sker uden blødning ...
En af de ting man umiddelbart ville undersøge hos dig er det der hedder PCO polycystisk ovariesyndrom. Når kvinder i den fødedygtige alder har sjældne eller manglende ægløsninger eller har menstruationsforstyrrelser så kan PCO være årsagen. Faktisk har hver 7. kvinde der forsøger at blive gravid dette problem.
Jeg kan naturligvis ikke sige om det er problemet hos dig, men jeg synes det er relevant at du bliver undersøgt og derfor bør du til en gynækolog :)
Rigtig meget held og lykke med det hele - håber at alt går rigtig godt og at du snart kan skrive og fortælle om en positiv test ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske