Svar: Gravid og influenza A

7. november 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Lisa

Hvor er det dejligt at du er gravid, et stort tillykke med det :)

Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide, som tilhører en risikogruppe, at blive vaccineret. Man kan blive vaccineret helt tidligt i graviditeten og hele graviditeten frem. Ifølge Lægemiddelstyrelsen skulle der ikke være noget, som umiddelbart tyder på at vaccination af gravide giver øget risiko for misdannelser, hvilket normalt at den bekymring man som gravid har, når man overvejer om man skal lade sig vaccinere.

Det er generelt vigtigt at undgå virusinfektion gennem hele graviditeten - det gælder alle infektionssygdomme og altså ikke kun influenza. Som gravid bør man derfor være særligt opmærksom på sin håndhygiejne og så vidt muligt undgå kontakt med syge mennesker ...

Man hører til risikogruppen, hvis man:

- Har Lungesygdomme og nedsat lungefunktion

- Har Hjerte- og karsygdomme, samt blodsygdomme

- Har sukkersyge, især med komplicerede hjerte- eller nyresygdom eller andre senfølger af diabetes.

- Har medfødte eller erhvervede immundefekter, herunder f.eks. HIV-smittede

- Har en Neuromuskulær sygdom med påvirket respiration eller nedsat hostekraft

- Har kronisk lever- eller nyresvigt

- Er ...

Annonce

... svært overvægtig (BMI over 40)

- Har andre sygdomme, hvor egen læge vurdere, at influenza kan udgøre en alvorlig sundhedsrisiko - f.eks. hvis man har gentagende lunge infektioner.

Det vil være helt relevant at du taler med lægen om, hvorvidt du bør blive vaccineret med det arbejde du har. Du er jo udsat for smitte - men igen, også andre former for infektion end lige influenza og som du skriver, så er du måske 'godt hærdet' :) Det er lægen der er bedst til at vurdere situationen og du skal jo lære ham/hende at kende før eller siden :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan læse meget mere om Influenza A H1N1 på sundhedsstyrelsens hjemmeside sst.dk. Der er her ansatte som hele tiden følger influenza og ud fra dette giver nye råd og anbefalinger.

Med hensyn til graviditetssymptomer, så kan det være vidt forskellige fra barn til barn. Fuldstændig ligesom børnene også ofte er forskellige :) At du ikke har kvalme, og voldsomme brystspændinger må du bare glæde dig over ... Brystspændingerne er måske lidt mindre denne gange, fordi de har været 'spændt ud' før ... og måske er det hele anderledes end sidst, fordi det er en dreng denne gang ...

Ro på, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!