Svar: Gravid og influenza A
7. november 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Lisa
Hvor er det dejligt at du er gravid, et stort tillykke med det :)
Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide, som tilhører en risikogruppe, at blive vaccineret. Man kan blive vaccineret helt tidligt i graviditeten og hele graviditeten frem. Ifølge Lægemiddelstyrelsen skulle der ikke være noget, som umiddelbart tyder på at vaccination af gravide giver øget risiko for misdannelser, hvilket normalt at den bekymring man som gravid har, når man overvejer om man skal lade sig vaccinere.
Det er generelt vigtigt at undgå virusinfektion gennem hele graviditeten - det gælder alle infektionssygdomme og altså ikke kun influenza. Som gravid bør man derfor være særligt opmærksom på sin håndhygiejne og så vidt muligt undgå kontakt med syge mennesker ...
Man hører til risikogruppen, hvis man:
- Har Lungesygdomme og nedsat lungefunktion
- Har Hjerte- og karsygdomme, samt blodsygdomme
- Har sukkersyge, især med komplicerede hjerte- eller nyresygdom eller andre senfølger af diabetes.
- Har medfødte eller erhvervede immundefekter, herunder f.eks. HIV-smittede
- Har en Neuromuskulær sygdom med påvirket respiration eller nedsat hostekraft
- Har kronisk lever- eller nyresvigt
- Er svært overvægtig (BMI over 40)
- Har andre sygdomme, hvor egen læge vurdere, at influenza kan udgøre en alvorlig sundhedsrisiko - f.eks. hvis man har gentagende lunge infektioner.
Det vil være helt relevant at du taler med lægen om, hvorvidt du bør blive vaccineret med det arbejde du har. Du er jo udsat for smitte - men igen, også andre former for infektion end lige influenza og som du skriver, så er du måske 'godt hærdet' :) Det er lægen der er bedst til at vurdere situationen og du skal jo lære ham/hende at kende før eller siden :)
Du kan læse meget mere om Influenza A H1N1 på sundhedsstyrelsens hjemmeside sst.dk. Der er her ansatte som hele tiden følger influenza og ud fra dette giver nye råd og anbefalinger.
Med hensyn til graviditetssymptomer, så kan det være vidt forskellige fra barn til barn. Fuldstændig ligesom børnene også ofte er forskellige :) At du ikke har kvalme, og voldsomme brystspændinger må du bare glæde dig over ... Brystspændingerne er måske lidt mindre denne gange, fordi de har været 'spændt ud' før ... og måske er det hele anderledes end sidst, fordi det er en dreng denne gang ...
Ro på, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske