Svar: Forliggende moderkage
6. november 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev - det er godt at få at vide, at din blødning skyldes forliggende moderkage, så ved du hvad det handler om og det må alt andet lige give lidt ro. MEN, det betyder desværre ikke at du kan tage det helt afslappet ...
Nu er jeg jo hverken jordemoder eller gynækolog, så det bedste råd får du altså nok fra din læge - men jeg kan da fortælle dig lidt om hvad jeg ved.
Forliggende moderkage kaldes også Placente Praevia og det betyder at moderkagen ligger foran fødselsvejen (Praevia = foran vejen).
Det ses hyppigere hos kvinder som tidligere har født ved kejsersnit og så ses det også hyppigere hos rygere. Når man ultralydsscanner først i graviditeten, så vil man ofte se at moderkagen ligger foran fødselsvejen, men når man så scanner i sidste trimester, så vil man nogle gange opleve at moderkagen faktisk har flyttet sig, simpelthen fordi livmoderen jo vokser og moderkagen følger så med ...
Moderkagen kan dække helt eller delvist, det kan også ændre sig i takt med at graviditeten skrider frem. Man vil naturligt scanne dig for at følge udviklingen og det er meget vigtigt at du lytter til din læge, både hvad angår det at holde dig i ro, ligge ned, ikke bære på storebror osv. men også hvad angår forslag vedr. fødsel. Ofte vil man, alt efter hvordan moderkagen ligger, foreslå kejsersnit.
Foranliggende moderkage er som udgangspunkt noget man skal tage meget seriøst. Som sagt kan det ændre sig i takt med at din livmoder vokser, men har man forliggende moderkage i sidste trimester er det faktisk meget alvorligt. Både for dit ufødte barn og for dig.
Jeg er nødt til at fortælle dig, at dit barn kan risikere at blive født meget for tidligt og du kan risikere at miste store mængder blod - i en mængde der faktisk kan være livstruende for dig. Det er derfor ikke for sjov, at din læge har 'skræmt' dig, det er alvorligt og skal tages alvorligt.
Det er meget vigtigt at du lytter til din krop og ikke gør noget, der på nogen måde virker ubehageligt eller ekstra anstrengende. Jeg synes faktisk godt at du må være en lidt hysterisk gravid kvinde og tage alle de forholdsregler du overhovedet kan. Så kan vi håbe og krydse fingre for at lige præcis hos dig vil moderkagen flytte sig og alt forløbe ukompliceret og det ville være rigtig dejligt. Men lige nu, skal du altså tage det alvorligt og så må tiden bringe, hvad den nu bringer ...
Så ro på hos jer, pas rigtig godt på dig selv og den lille i din mave :) Og så kryder jeg alt hvad kryses kan for at det hos jer forløber uden større komplikationer :)
Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske