Svar: Brunligt udflåd og nervøs
29. oktober 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Du
Hvor er det dejligt, tillykke :) Det var godt at du blev scannet, så du kunne se det lille bankende hjerte ...
Der kan sagtens opstå brunligt udflåd i begyndelsen af graviditeten uden at det behøver betyde noget. Det opstår ofte på de tidspunkter, hvor man skulle have haft sin menstruation og det er normalt helt uden betydning og man ser det normalt inden for de første ca 12 uger.
Nogle kvinder oplever også at få en lille blødning, som stammer fra livmoderhalsen, fordi slimhinden der er meget skrøbelig og let bløder under graviditeten. Det er normalt også helt ufarligt og ses f.eks. i forbindelse med samleje, men kan også komme helt tilfældigt. Blødning fra livmoderhalsen kan både være en lille frisk og lys blødning, men kan også ses som blodigt eller brunligt udflåd.
Jeg tænker at du lige nu skal prøve at slappe så meget af som muligt. Du er blevet scannet, du har fået at vide at alt så rigtigt ud, barnet ligger hvor det skal, hjertet slår og nu er det bare at vente ... selvom det er svært, jeg ved det godt.
Lad være med at overanstrenge dig, pas rigtig godt på dig selv, spis sundt, tag de vitaminer, mineraler osv. som anbefales, undgå tobaksrøg og alkohol og hvad der ellers findes af skadelige ting. Gør alt hvad du kan for at give den lille spire den bedste start på livet, så kan du ikke gøre mere.
Jeg krydser fingre for det bedste og glæder mig til at følge dig de næste måneder frem :)
Knus herfra og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske