Svar: Følelsen af liv under graviditet

21. oktober 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nulle

De rullende fornemmelser du mærker skyldes sandsynligvis at dit barn slår koldbøtter i maven ... Selvom du nu er ved at være så langt henne at pladsen er mere trang, så er det helt normalt at barnet vender og drejer sig og ikke har sat sig fast endnu.

Jo tættere du kommer på termin, jo vigtigere bliver det at vide, hvordan dit barn vender, da det har stor betydning for hvordan du skal føde.

Allerede tidligt i graviditeten vil barnet slå koldbøtter og der er i begyndelsen rigtig god plads til at barnet kan vende og dreje sig. Men som sagt, vil barnet have sværere ved at vende sig omkring, jo tættere på terminen man kommer. Når der er omkring ti uger tilbage af graviditeten, vil ca. 75 pct. af alle børn ligge med hovedet nedad. Og når terminen er nær, vil ca. 96 pct. have lagt sig til rette med hovedet nedad.

Der er ikke noget farligt i at barnet vender sig og slår kolbøtter inde i livmoderen. Det er helt normalt og faktisk rigtig godt, at barnet udnytter pladsen omkring sig til at træne og bruge sine muskler.

Så vidt jeg ved, så vil man, hvis barnet efter fulde 37 uger fortsat ligger med bagdelen nedad, tilbyde dig at få lavet det man kalder for en "udvendig vending". Det foregår ved at en læge ...

Annonce

... forsigtigt med hænderne tager fat om barnets bagdel og hoved og forsøger at skubbe bagdelen op, mens hovedet skubbes ned - ligesom hvis barnet slog en halv kolbøtte af sig selv. Man forsøger at vende barnet der, fordi det er lettere at føde et barn som ligger med hovedet nedad/kommer ud med hovedet først og ikke med numsen først.

Hvis lægen føler der er for stor modstand og barnet ikke kan glide rundt, hvis du som mor føler det meget ubehageligt eller hvis barnet virker påvirket af det (man holder øje med barnets hjertelyd imens) så vil man stoppe vendingsforsøget. Det vigtigste er at både barn og mor har det godt.

Jeg mener at vendings forsøg lykkes i ca. halvdelen af tilfældene og hvis det ikke lykkes, så er det forskelligt hvad man vil anbefale. Hvis det er din første fødsel, så vil man sandsynligvis anbefale et kejsersnit.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så at du mærker at dit barn slår koldbøtter skal du prøve at se om noget positivt og godt, det er jo netop tegn på at dit barn måske er ved at vende sig og lægge sig tilrette, være parat til at blive født :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og at det giver dig lidt ro.

Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel, jeg glæder mig til at høre hvad det bliver for en lille en :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder