Brev:
Hysteriske anfald - 11 mdr.
21. oktober 2009
Alder:
11 mdr.
Hysteriske anfald - 11 mdr.
Kære Helen
Nu er sønnike ved at nærme sig 1 år. Han trives fint på mange måder og er en lille krudtugle med en enorm mængde energi (Duracell-fabrikanterne ville blive grønne af misundelse, hvis de så hans energiniveau).
Han har kravlet i 2-3 måneder. Og rejst sig op af alting næsten lige så længe. Han går rundt om sofabord og med sin gåvogn, men begge dele meget usikkert. Motorisk synes jeg, at han er meget dygtig. Pt. trives han fint med at kravle og kommer meget hurtigt afsted. Det virker ikke som om, at han har travlt med det med at lære at gå.
Men den seneste lille måneds tid har han lært noget nyt. Nemlig at få gevaldige hysteriske anfald, når noget ikke går hans vej! Det er ofte, når han får et bestemt nej (til f.eks. at spise ledninger, hive tasterne af computertastatur, sætte hænderne på varm ovnlåge osv.) Vi bor ikke i et nej-hjem, så det bestemte NEJ kommer kun, når vi er ovre i det, der er farligt for ham.
Han kan dog også få anfald af nærmest ingenting. Legetøj, der driller. En gåvogn der støder på en stopklods. Og lignende. Så kaster han sig skrigende (så højt, at naboen har spurgt til ham...) bagover med baghovedet ned i gulvet. Og ligger og ruller skrigende rundt. Sommetider kan vi aflede ham med noget andet legetøj. Andre gange er han helt uden for rækkevidde. Så er vi nødt til at ignorere ham, indtil vi kan få hans opmærksomhed. Det nytter som regel INGENTING at tage ham op og forsøge at trøste. Han er bare en meget vred orm i vores arme!
Han har et MEGET stort temperament. At pusle på puslebordet er en KAMP! Sommetider må jeg næsten grædende opgive at give ham ren ble på. For nyligt forsøgte jeg at fjerne morgenamningen (han ammes aften og lidt tidlig morgen (mellem 4 og 5)), men det gav en hysterisk HØJT-SKRIGENDE søn i over en time. Efter 2 nætter på den måde genindførte jeg morgenamningen og fik fred igen. Så må vi se, hvornår jeg orker at forsøge igen. Skal jo også kunne fungere og passe mit arbejde. Han sover 8 ud af 10 nætter igennem, fra han bliver lagt kl. 20 til ca. kl. 4 om morgenen (+/-).
Han får desværre en hel del af de hysteriske anfald. Ofte synes jeg ikke, at jeg kan lave andet end lege / aflede / underholde for at undgå "konflikter". Nogle aftener står det nærmest på fra vi kommer hjem til sengetid ...
Han går i dagpleje, har gjort det i 1½ måned. Er kørt ind helt problemfrit. Og nyder det. Derovre er han nemheden selv. Ligger stille på puslebordet. Falder selv i søvn til lure i barnevognen. Sidder stille, når han skal ha' tøj på. Får INGEN hysteriske anfald. Hjemme er det både mor, far og mormor, der står for tur.
Kære Helen - hvordan styrer vi det temperament? Hvad kan vi gøre for at komme af med de hysteriske anfald? Er nærmest bange for at tage ham med i byen... Hvad kan dagplejemor, som vi ikke kan? Bortset fra at hun har ham i hans friske timer!
Han er kun godt 11 måneder, så det er jo ikke trodsalder endnu! Og det er altså nogle ganske gevaldige anfald. Ikke småtteri! Jeg tænker ikke, at det kan være det motoriske, der irriterer ham! Han spiser også rigtig godt med en superappetit. Vejer 11,6 kg.
Dvs. han udvikles godt motorisk, spiser godt, sover godt. Han har vores ubetingede kærlighed - og det ved han. Han får rigtig mange knus og kærtegn dagligt, så vi får fyldt hans depoter op! Han er morsyg! Men det temperament er altså ved at drive os til vanvid... Hvad gør vi?
Kærlig hilsen
tyranens mor :-)