Hysteriske anfald - 11 mdr.

21. oktober 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Hysteriske anfald - 11 mdr.

Kære Helen

Nu er sønnike ved at nærme sig 1 år. Han trives fint på mange måder og er en lille krudtugle med en enorm mængde energi (Duracell-fabrikanterne ville blive grønne af misundelse, hvis de så hans energiniveau).

Han har kravlet i 2-3 måneder. Og rejst sig op af alting næsten lige så længe. Han går rundt om sofabord og med sin gåvogn, men begge dele meget usikkert. Motorisk synes jeg, at han er meget dygtig. Pt. trives han fint med at kravle og kommer meget hurtigt afsted. Det virker ikke som om, at han har travlt med det med at lære at gå.

Men den seneste lille måneds tid har han lært noget nyt. Nemlig at få gevaldige hysteriske anfald, når noget ikke går hans vej! Det er ofte, når han får et bestemt nej (til f.eks. at spise ledninger, hive tasterne af computertastatur, sætte hænderne på varm ovnlåge osv.) Vi bor ikke i et nej-hjem, så det bestemte NEJ kommer kun, når vi er ovre i det, der er farligt for ham.

Han kan dog også få anfald af nærmest ingenting. Legetøj, der driller. En gåvogn der støder på en stopklods. Og lignende. Så kaster han sig skrigende (så højt, at naboen har spurgt til ham...) bagover med baghovedet ned i gulvet. Og ligger og ruller skrigende rundt. Sommetider kan vi aflede ham med noget andet legetøj. Andre gange er han helt uden for rækkevidde. Så er vi nødt til at ignorere ham, indtil vi kan få hans opmærksomhed. Det nytter som regel INGENTING at tage ham op og forsøge at trøste. Han er bare en meget vred orm i vores arme!

Han har et MEGET stort temperament. At pusle på puslebordet er en KAMP! Sommetider må jeg næsten grædende opgive at give ham ren ble på. For nyligt forsøgte jeg at fjerne morgenamningen (han ammes aften og lidt tidlig ...

Annonce

... morgen (mellem 4 og 5)), men det gav en hysterisk HØJT-SKRIGENDE søn i over en time. Efter 2 nætter på den måde genindførte jeg morgenamningen og fik fred igen. Så må vi se, hvornår jeg orker at forsøge igen. Skal jo også kunne fungere og passe mit arbejde. Han sover 8 ud af 10 nætter igennem, fra han bliver lagt kl. 20 til ca. kl. 4 om morgenen (+/-).

Han får desværre en hel del af de hysteriske anfald. Ofte synes jeg ikke, at jeg kan lave andet end lege / aflede / underholde for at undgå "konflikter". Nogle aftener står det nærmest på fra vi kommer hjem til sengetid ...

Han går i dagpleje, har gjort det i 1½ måned. Er kørt ind helt problemfrit. Og nyder det. Derovre er han nemheden selv. Ligger stille på puslebordet. Falder selv i søvn til lure i barnevognen. Sidder stille, når han skal ha' tøj på. Får INGEN hysteriske anfald. Hjemme er det både mor, far og mormor, der står for tur.

Kære Helen - hvordan styrer vi det temperament? Hvad kan vi gøre for at komme af med de hysteriske anfald? Er nærmest bange for at tage ham med i byen... Hvad kan dagplejemor, som vi ikke kan? Bortset fra at hun har ham i hans friske timer!

Han er kun godt 11 måneder, så det er jo ikke trodsalder endnu! Og det er altså nogle ganske gevaldige anfald. Ikke småtteri! Jeg tænker ikke, at det kan være det motoriske, der irriterer ham! Han spiser også rigtig godt med en superappetit. Vejer 11,6 kg.

Dvs. han udvikles godt motorisk, spiser godt, sover godt. Han har vores ubetingede kærlighed - og det ved han. Han får rigtig mange knus og kærtegn dagligt, så vi får fyldt hans depoter op! Han er morsyg! Men det temperament er altså ved at drive os til vanvid... Hvad gør vi?

Kærlig hilsen
tyranens mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder