Svar: Gravid og bløder fra moderkage

11. oktober 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Lotte

Moderkagen er et meget blodfyldt organ og den kan ligge lidt forskellige steder i livmoderen. Hvis man har det, man kalder for en forliggende moderkage, vil man som gravid godt kunne opleve blødning fra moderkagen i løbet af graviditeten.

Der er ingen tvivl om at dette skal tages meget alvorligt og at man straks skal tage kontakt læge eller til svangreafdelingen, med henblik på at blive undersøgt og evt. indlagt.

I de fleste tilfælde af blødning stopper igen og man vil ofte få lov til at være hjemme. Blødningen kan dog være så kraftig, at man skønner det nødvendigt at lave kejsersnit før tid. Det afhænger helt af barnets alder og vægt ved fødslen ... Generelt er det jo vigtigt at holde på barnet så længe som muligt, så man undgår lang indlæggelse på børneafdeling / afdeling for fortidligt fødte.

Det er vigtigt at tale med en obstetriker, en fødselslæge, der kan vurdere, hvad blødningen handler om, som kan lave en individuel plan for graviditeten, fortælle om forholdsregler, kontroller resten af graviditeten og også lave en evt. plan for fødslen - alt efter hvor langt man er i graviditeten.

Blødningen kan opstå helt uprovokeret, hvor man ikke har gjort noget anderledes, eller belastet sig selv særlig meget. Det er dog almindeligt at blødningen kan opstå i forbindelse med tunge løft, motion eller på grund af samleje og derfor tilrådes det at man ophører med disse ting - ofte helt frem til fødslen. Afhængig af hvad arbejde man har, vil det tilrådes at man bliver sygemeldt.

I DK vil man som sagt normalt kunne være hjemme, men bor man langt fra sygehuset eller er det for belastende at være hjemme på grund af fysiske ...

Annonce

... løft af mindre børn eller lignende, så kan det ofte være nødvendigt med indlæggelse og det vil man normalt blive tilbudt. Man gør altså rigtig meget for at forebygge fortidlig fødsel.

Når man ikke er længere henne i graviditeten end du er, så vil man normalt scanne livmoderen løbende. Der sker nemlig at moderkagen vokser sig væk fra livmodermunden og alt således forløber roligt og en normal fødsel kan forventes. Derfor er det bestemt ikke lige meget hvad du gør!

Det er rigtigt at det kan føles som tortur at skulle ligge ned i 6 måneder, men det kan være nødvendigt og det skal prioriteres. Du er simpelthen nødt til at gøre alt hvad der står i din magt for at holde på det lille barn så længe som muligt. Det betyder så meget på sigt for det lille barn - og 6 måneder er ikke ret lang tid i forhold til det liv det barn skal leve, måske de næste 80 år ... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Derfor må I forsøge at indrette jer, så du kan ligge på sofaen og lave - INTET! Far må lave mad, handle, vaske tøj, gøre rent, hente og bringe storebror og du må ligge der og bare ligge. Det bliver hårdt for far, men storebror finder hurtigt ud af at han har mor i sofaen og du kan sagtens bygge puslespil, lege med klodser, og læse en historie imens du ligger der - det er et spørgsmål om at få noget hyggeligt ud af situationen.

Vi kan ikke altid selv vælge den situation vi havner i, men nu er I der og så bliver I nødt til at gøre det bedste I kan. Jeg ved fra dit tidligere brev, at I har kæmpet i over 1½ år for at få dette lille barn og det er ikke slut med at kæmpe endnu :)

Jeg krydser fingre for at det skal gå så godt som muligt. Pas rigtig godt på hinanden alle sammen, knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder