Svar: Gravid og bløder fra moderkage
11. oktober 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Lotte
Moderkagen er et meget blodfyldt organ og den kan ligge lidt forskellige steder i livmoderen. Hvis man har det, man kalder for en forliggende moderkage, vil man som gravid godt kunne opleve blødning fra moderkagen i løbet af graviditeten.
Der er ingen tvivl om at dette skal tages meget alvorligt og at man straks skal tage kontakt læge eller til svangreafdelingen, med henblik på at blive undersøgt og evt. indlagt.
I de fleste tilfælde af blødning stopper igen og man vil ofte få lov til at være hjemme. Blødningen kan dog være så kraftig, at man skønner det nødvendigt at lave kejsersnit før tid. Det afhænger helt af barnets alder og vægt ved fødslen ... Generelt er det jo vigtigt at holde på barnet så længe som muligt, så man undgår lang indlæggelse på børneafdeling / afdeling for fortidligt fødte.
Det er vigtigt at tale med en obstetriker, en fødselslæge, der kan vurdere, hvad blødningen handler om, som kan lave en individuel plan for graviditeten, fortælle om forholdsregler, kontroller resten af graviditeten og også lave en evt. plan for fødslen - alt efter hvor langt man er i graviditeten.
Blødningen kan opstå helt uprovokeret, hvor man ikke har gjort noget anderledes, eller belastet sig selv særlig meget. Det er dog almindeligt at blødningen kan opstå i forbindelse med tunge løft, motion eller på grund af samleje og derfor tilrådes det at man ophører med disse ting - ofte helt frem til fødslen. Afhængig af hvad arbejde man har, vil det tilrådes at man bliver sygemeldt.
I DK vil man som sagt normalt kunne være hjemme, men bor man langt fra sygehuset eller er det for belastende at være hjemme på grund af fysiske løft af mindre børn eller lignende, så kan det ofte være nødvendigt med indlæggelse og det vil man normalt blive tilbudt. Man gør altså rigtig meget for at forebygge fortidlig fødsel.
Når man ikke er længere henne i graviditeten end du er, så vil man normalt scanne livmoderen løbende. Der sker nemlig at moderkagen vokser sig væk fra livmodermunden og alt således forløber roligt og en normal fødsel kan forventes. Derfor er det bestemt ikke lige meget hvad du gør!
Det er rigtigt at det kan føles som tortur at skulle ligge ned i 6 måneder, men det kan være nødvendigt og det skal prioriteres. Du er simpelthen nødt til at gøre alt hvad der står i din magt for at holde på det lille barn så længe som muligt. Det betyder så meget på sigt for det lille barn - og 6 måneder er ikke ret lang tid i forhold til det liv det barn skal leve, måske de næste 80 år ... :)
Derfor må I forsøge at indrette jer, så du kan ligge på sofaen og lave - INTET! Far må lave mad, handle, vaske tøj, gøre rent, hente og bringe storebror og du må ligge der og bare ligge. Det bliver hårdt for far, men storebror finder hurtigt ud af at han har mor i sofaen og du kan sagtens bygge puslespil, lege med klodser, og læse en historie imens du ligger der - det er et spørgsmål om at få noget hyggeligt ud af situationen.
Vi kan ikke altid selv vælge den situation vi havner i, men nu er I der og så bliver I nødt til at gøre det bedste I kan. Jeg ved fra dit tidligere brev, at I har kæmpet i over 1½ år for at få dette lille barn og det er ikke slut med at kæmpe endnu :)
Jeg krydser fingre for at det skal gå så godt som muligt. Pas rigtig godt på hinanden alle sammen, knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske