Brev:
Formiddagslur, morotisk uro mv.
11. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Formiddagslur, morotisk uro mv.
Hej Helen
Jeg skriver til dig, for at få et god råd angående putningen af vores søn til formiddagslur.
Han er nu 9 mdr, og har været i dagpleje i 14 dage.
Han er en MEGET aktiv dreng. Han kravler med høj fart, mosler rundt, rejser sig, går rundt med gåvogn osv. Han har svært ved at sidde stille ret lang tid af gangen, og han er voldsom overfor de andre børn. Han slår ret hårdt og rykker i hår samtidig med han "råber". Vi forsøger at stoppe det herhjemme, ved at sige nej eller av og tage hans hånd.
Men er han stor nok til at forstå det? Og hvordan lærer vi ham at være mere rolig? Lige nu griner han bare af os, når vi siger nej.
Vores andet problem er, at han er utrolig svær at putte til formiddagslur. Han har altid sovet i barnevognen om dagen, men på et tidspunkt blev det en kamp uden lige, at få ham til at sove i den. Han vrider og drejer sig, mosler rundt og bliver ekstremt tosset. Dagplejemoren mente, at det måske var pga. selen, at han blev så sur. At han gerne ville kunne bevæge sig mere. Så hun er begyndt at putte ham indenfor, og det går noget bedre. Over middag er der som regel ingen problemer, der skal man bare lægge ham ned et par gange. Når vi putter ham om aftenen, er han ekstremt nem. Vi giver ham en flaske vælling, lægger ham ned i sengen, og så ruller han selv om på siden og sover.
Men formiddagsluren er et rent mareridt. Jeg bruger ofte ½ time på at får ham til at sove, og det er en kamp uden lige.
Han drøner rundt, sætter sig op, rejser sig op, græder osv.
Min egen teori er, at han ikke er træt nok. Men han kan heller ikke undvære den endnu. Så bliver han helt umulig inden middag.
Vores dag ser sådan ud:
06.30 Vågner
07.00 Morgenmad (bolle eller grød)
08.00 Afleveres i dagpleje
08.30 Formiddagslur (sover 30-45 min)
11.30 Frokost (rugbrød)
12.30 Middagslur (sover 1½ - 2 timer)
15.00 Flaske
18.00 Aftensmad (vores mad)
19.30 Sengetid
Og så vågner han stadig 1-2 gange om natten, og vil have flaske
Jeg tror det ville være nemmere at putte ham, hvis han fik formiddagsluren lidt senere, men det kan ikke lade sig gøre i dagplejen. Og spørgsmålet er også, om han så ikke ville skubbe middagsluren...
Fra kl. 9.30 er de ude at gå i dagplejen.
Et andet problem er, at han er MEGET urolig, når han sidder i højstolen og skal have mad. Det går fint med de først 5 bidder, og så begynder han at køre rundt i stolen, hopper op og ned, og til sidst brokker han sig så meget, at man er nødt til at sætte ham ned på gulvet, så han kan kravle, rejse sig osv. Det virker som om, hans krop ikke er gearet til at sidde stille. Er det normalt?
Endelig vil jeg høre dig, om det er ok, at han får en bolle med ost, smør eller lignende til morgenmad? Han vil slet ikke have noget med ske i øjeblikket, så grød er udelukket. Han kniber munden sammen, drejer hovedet og protesterer højlydt, hvis vi giver ham grød eller mos.
Nå, det blev en længere smøre :-) Men jeg vil gerne høre, hvad du tænker om:
- formiddagsluren
- hans meget voldsomme adfærd overfor andre
- hans uro i højstolen
- morgenmaden
Og endnu engang tusind tak for dine super gode og helt uundværlige råd :-)