Svar: Spontan abort i 5.-6. uge - hvad nu?
9. oktober 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Rikke
Jeg er ked af at høre at du har aborteret, men du er nødt til at sige til dig selv, at det var der nok en mening med, selvom det er hårdt. Der er en grund til at det foster gik til grunde og der er naturligvis ikke noget i vejen for at I forsøger at blive gravide igen.
Når man er gravid, så dannes der HCG - graviditetshormonet og det er det man måler i urinen ved en graviditetsstix. Når man aborterer, spontant eller provokeret, så vil mængden af HCG variere fra kvinde til kvinde. Det vil dog normalt være sådan, at der i flere uger vil være en vis mængde HCG at måle i urinen. Nedbrydningstiden af HCG går langsomt og man vil derfor rent teoretisk godt kunne teste positivt i nogle uger efter en abort, selvom man faktisk ikke er gravid mere.
Det har naturligvis noget at sige, hvor langt i graviditeten man var, da man aborterede. Jo længere henne i graviditeten, jo højere HCG niveau og jo længere tid vil man altså kunne måle positivt resultat af en graviditetstest, selvom man ikke længere er gravid. Nogle kvinder oplever at kunne teste positiv op til 8-10 uger efter en spontan abort, mens andre kun tester positiv i nogle få uger.
Med hensyn til hvornår du kan blive gravid igen, så er en gynækolog bedst til at give dig råd her. Som udgangspunkt er der egentlig ikke noget i vejen for at blive gravid med det sammen, men personligt ville jeg nok give min krop lidt restitution og afvente at blødningen stoppede og en ny menstruationscyklus startede ...
Jeg tænker også at du måske lige psykisk skal sunde dig lidt og at det derfor er okay, hvis der går en måned eller to inden du atter bliver gravid.
Modsat, hvis lægen siger, at alt ser fuldstændig normalt ud og du føler dig parat, så kan du selvfølgelig forsøge at blive gravid ved næste ægløsning - hvornår den kommer er dog svært helt at vide, sandsynligvis mellem 2-6 uger fra nu ...
Nu hvor I aktivt gerne vil have et barn mere, så vil det være rigtig godt, hvis du begyndte at spise folinsyre dagligt, eller hvis du tager en multivitaminpille der indeholder folinsyre og de vitaminer og mineraler der i øvrigt kan være gode. Folinsyre er særligt vigtigt helt fra graviditetens start, da det forebygger misdannelser i neuralrøret.
Det er meget vigtigt at hverken du eller din mand ryger og så er det vigtigt at du holder dig sund ved at spise sundt og også dyrke motion.
Du bør følge de 8 kostråd:
Spis frugt og grønt - 6 om dagen
Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag
Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
Sluk tørsten i vand
Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen
Spis varieret og bevar normalvægten - en passende vægtstigning ligger mellem 10 og 15 kg under hele graviditeten, og lidt mindre hvis man er overvægtig.
Ud over folinsyre, hvor du allerede nu bør tage 400 mikrogram dagligt, så anbefales det at alle gravide fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten tager et dagligt jerntilskud på 40 – 50 mg ferrojern. Jerntilskuddet tages separat og mellem måltiderne, hvor absorptionen er bedst, evt. sammen med lidt frugt eller et glas juice.
Mange af os der bor her nordpå, har et lavt D-vitamin niveau, især om vinteren. D-vitamin fremmer optagelsen af calcium og knogleopbygningen og det er vigtigt med D-vitamin for både mor og barn. Derfor anbefales det at gravide tager et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, - jeg kryser fingre for at du snart kan fortælle at du atter er gravid ...
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske