Svar: Spontan abort i 5.-6. uge - hvad nu?

9. oktober 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Rikke

Jeg er ked af at høre at du har aborteret, men du er nødt til at sige til dig selv, at det var der nok en mening med, selvom det er hårdt. Der er en grund til at det foster gik til grunde og der er naturligvis ikke noget i vejen for at I forsøger at blive gravide igen.

Når man er gravid, så dannes der HCG - graviditetshormonet og det er det man måler i urinen ved en graviditetsstix. Når man aborterer, spontant eller provokeret, så vil mængden af HCG variere fra kvinde til kvinde. Det vil dog normalt være sådan, at der i flere uger vil være en vis mængde HCG at måle i urinen. Nedbrydningstiden af HCG går langsomt og man vil derfor rent teoretisk godt kunne teste positivt i nogle uger efter en abort, selvom man faktisk ikke er gravid mere.

Det har naturligvis noget at sige, hvor langt i graviditeten man var, da man aborterede. Jo længere henne i graviditeten, jo højere HCG niveau og jo længere tid vil man altså kunne måle positivt resultat af en graviditetstest, selvom man ikke længere er gravid. Nogle kvinder oplever at kunne teste positiv op til 8-10 uger efter en spontan abort, mens andre kun tester positiv i nogle få uger.

Med hensyn til hvornår du kan blive gravid igen, så er en gynækolog bedst til at give dig råd her. Som udgangspunkt er der egentlig ikke noget i vejen for at blive gravid med det sammen, men personligt ville jeg nok give min krop lidt restitution og afvente at blødningen stoppede og en ny menstruationscyklus startede ...

Jeg tænker også at du måske lige psykisk skal sunde dig lidt og at det derfor er okay, hvis der går en måned eller to inden du atter bliver gravid.

Modsat, hvis lægen siger, at alt ser fuldstændig normalt ud og du føler dig parat, så kan du selvfølgelig forsøge at blive gravid ved næste ægløsning - hvornår den kommer er dog svært helt ...

Annonce

... at vide, sandsynligvis mellem 2-6 uger fra nu ...

Nu hvor I aktivt gerne vil have et barn mere, så vil det være rigtig godt, hvis du begyndte at spise folinsyre dagligt, eller hvis du tager en multivitaminpille der indeholder folinsyre og de vitaminer og mineraler der i øvrigt kan være gode. Folinsyre er særligt vigtigt helt fra graviditetens start, da det forebygger misdannelser i neuralrøret.

Det er meget vigtigt at hverken du eller din mand ryger og så er det vigtigt at du holder dig sund ved at spise sundt og også dyrke motion.

Du bør følge de 8 kostråd:

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Spis frugt og grønt - 6 om dagen
Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag
Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
Sluk tørsten i vand
Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen
Spis varieret og bevar normalvægten - en passende vægtstigning ligger mellem 10 og 15 kg under hele graviditeten, og lidt mindre hvis man er overvægtig.

Ud over folinsyre, hvor du allerede nu bør tage 400 mikrogram dagligt, så anbefales det at alle gravide fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten tager et dagligt jerntilskud på 40 – 50 mg ferrojern. Jerntilskuddet tages separat og mellem måltiderne, hvor absorptionen er bedst, evt. sammen med lidt frugt eller et glas juice.

Mange af os der bor her nordpå, har et lavt D-vitamin niveau, især om vinteren. D-vitamin fremmer optagelsen af calcium og knogleopbygningen og det er vigtigt med D-vitamin for både mor og barn. Derfor anbefales det at gravide tager et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, - jeg kryser fingre for at du snart kan fortælle at du atter er gravid ...

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor