Brev:
Spontan abort i 5.-6. uge - hvad nu?
9. oktober 2009
Alder:
0 mdr.
Spontan abort i 5.-6. uge - hvad nu?
Kære Helen.
Jeg håber du kan hjælpe med svar, da jeg ikke helt føler at min egen læge forstår mit behov for en forklaring.
Vi har en dejlig søn på knap 2 år, og selv om vi har snakket om at han skulle være storebror, kom det som lidt af en overraskelse da jeg pludselig blev gravid. Men en dejlig overraskelse. Desværre begyndte jeg at bløde i uge 5 (eller 6 - er ikke helt sikker) og efter en scanning på hospitalet og efterfølgende blodprøver, viste det sig, at vi havde mistet det der skulle have været vores næste barn.
Det var naturligvis et chok - min første graviditet gik uden problemer af nogen art. End ikke kvalme... men hvad gør vi nu? Hvornår kan vi forsøge igen? Nogle siger at man skal vente til efter sin første rigtige menstruation, andre siger, at det kun er for at lægerne kan regne sig frem til en terminsdato .... men er der noget i vejen for at forsøge sig allerede nu, når jeg en gang holder op med at bløde? Og er livmoderen klar til det?
I den forbindelse tænker jeg også på, om det så vil være tænkeligt, at jeg kan få en positiv graviditetstest - selv om jeg ikke nødvendigvis er gravid, da det lader til at man kan have HCG i blodet et stykke tid efter en abort. Er det korrekt?
Endelig spekulerer jeg dels på, hvad jeg kan gøre for at blive gravid så let som muligt (bortset naturligvis fra sex ^_^), og for at få så god og sund en graviditet som muligt? Jeg vil jo nok have angsten for at det kan ske igen liggende i baghovedet et godt stykke tid og så vil jeg gerne kunne være sikker på at jeg gør det så "rigtigt" som muligt.... og er der nogle ting, der øger risikoen for endnu en abort? Jeg er f.eks. ikke helt ung længere - har det nogen indflydelse?
Jeg håber at høre fra dig, så vi kan komme videre med vores familieplaner
Mange hilsener
Rikke