Spontan abort i 5.-6. uge - hvad nu?

9. oktober 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Spontan abort i 5.-6. uge - hvad nu?

Kære Helen.

Jeg håber du kan hjælpe med svar, da jeg ikke helt føler at min egen læge forstår mit behov for en forklaring.

Vi har en dejlig søn på knap 2 år, og selv om vi har snakket om at han skulle være storebror, kom det som lidt af en overraskelse da jeg pludselig blev gravid. Men en dejlig overraskelse. Desværre begyndte jeg at bløde i uge 5 (eller 6 - er ikke helt sikker) og efter en scanning på hospitalet og efterfølgende blodprøver, viste det sig, at vi havde mistet det der skulle have været vores næste barn.

Det var naturligvis et chok - min første graviditet gik uden problemer af nogen art. End ikke kvalme... men hvad gør vi nu? Hvornår kan vi forsøge igen? Nogle siger at man skal vente til efter sin første rigtige menstruation, andre siger, at det kun er for at lægerne kan regne sig frem til en terminsdato .... men er der noget i vejen for at forsøge sig allerede nu, ...

Annonce

... når jeg en gang holder op med at bløde? Og er livmoderen klar til det?

I den forbindelse tænker jeg også på, om det så vil være tænkeligt, at jeg kan få en positiv graviditetstest - selv om jeg ikke nødvendigvis er gravid, da det lader til at man kan have HCG i blodet et stykke tid efter en abort. Er det korrekt?

Endelig spekulerer jeg dels på, hvad jeg kan gøre for at blive gravid så let som muligt (bortset naturligvis fra sex ^_^), og for at få så god og sund en graviditet som muligt? Jeg vil jo nok have angsten for at det kan ske igen liggende i baghovedet et godt stykke tid og så vil jeg gerne kunne være sikker på at jeg gør det så "rigtigt" som muligt.... og er der nogle ting, der øger risikoen for endnu en abort? Jeg er f.eks. ikke helt ung længere - har det nogen indflydelse?

Jeg håber at høre fra dig, så vi kan komme videre med vores familieplaner

Mange hilsener
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder