Svar: Hjælp til at sortere fup fra fakta vedr. barn nr. 2

28. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Charlotte

Jeg synes helt ærligt at du har gjort dit nogle rigtigt gode tanker og at din beslutning er rigtig.

Daniel er i en meget krævende alder. Hans udforskningstrang er stor og det på flere planer, han søger og vil det næste år søge flere og flere grænser, han øver sin selvstændighed og der er igen tvivl om at 2-3 års alderen er udfordrende for både barn og forældre. Det er en tid, som kræver utrolig stor tålmodighed og omsorg, samtidig med et behov for at have visse regler og være konsekvente omkring disse - det er jo en del af opdragelsen.

Det er en tid hvor barnet kan være så glad, sjov og charmerende, men glæden varer kort, for pludselig går hele verden under, alt bryder sammen, intet fungerer som det skal. Følelserne kører på højtryk - både hos barn og forældre og det er rigtig vigtigt at man er i stand til at rumme sit barn, de frustrationer der naturligt opstår, når verden ikke vil som man selv vil og det kræver et stort overskud. Det samme gør overblik, ro og faste rammer, regler og konsekvens med anerkendelse af barnet og barnets behov.

Det er rigtigt at man vokser med opgaven og bliver du gravid, så skal I naturligvis også nok klare dette - men direkte planlægge at få et barn nu - ... nej, det synes jeg faktisk ikke. Jeg synes du har ...

Annonce

... fuldstændig ret i at du skal finde dig selv først. Du skal kunne koncentrere dig om din nye medicin, om dit job, du skal være parat til en ny graviditet både fysisk og psykisk og du skal have tid. At din mands jobsituation også er usikker gør bestemt ikke situationen bedre.

Når I vælger at få nummer to så skal det være fordi I begge brænder for det, det skal være fordi I virkelig ønsker det og ikke kan lade være ... Det er meget vigtigt at det er jeres behov og at I ikke sætter et barn mere i verden fordi I tror det er Daniels behov, for det er det ikke. Søskende er skønne og det er en gave at vokse op med en anden, ingen tvivl om det - men enebørn klarer sig nu også meget godt og det har også sine fordele.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du er 32, du kan sagtens vente 1 år 2 eller 3 inden du får den næste og at Daniel bliver 3, 4 eller 5 år er bestemt ikke en skam, netop den aldersforskel vil også kunne være en styrke og han vil have udviklet sig, løsrevet sig fra dig og være langt mere parat til at skulle dele dig med en anden :)

Så jeg synes ikke du ser spøgelser, jeg synes du tænker meget realistisk og du skal lytte til dit hjerte og det der føles rigtigt - og det er at vente, derfor skal I vente :)

Håber du kan bruge dette videre, pas rigtig godt på hinanden fortsat - knus herfra og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland