Svar: Menstruations cyklus og blive gravid
27. september 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Lisa
Det er rigtig dejligt at I forsøger at få en lille en mere, selvom I ikke sådan rigtig forsøger aktivt, så alligevel :)
Det er meget normalt at menstruationscyklus kan variere lidt og i forhold til at du plejer at have en cyklus på 28-29 dage så er et spring på 26-34 dage naturligvis uregelmæssigt...
Det lyder dog som om at din cyklus fungerer - dette skønner jeg ud fra at du har 'ondt' ca midt i perioden, hvilket sandsynligvis hænger sammen med at du mærker din ægløsning og så har du også menstruationssmerter et par dage før din blødning begynder. Det lyder derfor som om at I skal give det lidt tid, så bliver du sandsynligvis gravid igen :)
Hvis du gerne vil sikre dig at alt ser ud som det skal, så kan du bede din læge om at få en henvisning til en gynækolog, som kan lave en ultralydsundersøgelse af din livmoder. Du kan drøfte din cyklus med ham/hende og jeg tænker at det kan berolige dig lidt :)
Du skriver at du ikke vil bruge ægløsningstest og det er helt fint, du kan dog prøve at lægge mærke til dit udflåd. Når dit udflåd ændrer struktur, bliver mere fast i konsistensen, når du ligesom kan strække det imellem dine fingre, så er det tegn på ægløsning. Altså se efter udflåd som virker lidt langt og sejt i det, modsat udflåd der virker mere smattet. Du vil sandsynligvis opleve dette netop omkring midt i perioden, der hvor du også oplever at få lidt ondt ...
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske