Antal amninger og dagsrytme

27. september 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Antal amninger og dagsrytme

Hej Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Dette brev drejer sig om min pige på 8,5 måneder (fra 10. januar 09)i forhold til, hvor mange brystmåltider hun egentlig skal have, og om du synes hendes dagsrytme er ok? Hun er en dejlig og glad pige, har altid sovet rimeligt og er storspisende (oftest) og vejer ca. 10 kg.

Dagene ser ca. således ud:
5-6: vågner og bliver ammet. Sover for det meste (heldigvis :-) lidt videre.
7-7.30: morgenmad (spiser oftest havregrød, som hun spiser med velbehag).
8-8.30: bliver puttet til formiddagslur (jeg er heldig, hvis jeg kan trække tidspunktet til 8.30 – hun er oftest meget træt).
9.30-11: kommer op fra lur (det er meget forskelligt, hvor meget hun sover, men hun får lov til at vågne selv uanset hvor lang tid hun sover).
11-11.30: får middagsmad (rugbrød med pålæg, grøntsager, grød eller mos).
12.30-13: får bryst og ...

Annonce

... bliver puttet til eftermiddagssøvn (sover ml. 1½-2½time).
14.30.15.30: får ”eftermiddagsmad” (frugtgrød, bolle med smør og frugt).
17.30-18: får aftensmad (kartoffelmos, ris, pasta, grøntsager, kød m.m). Hun vil gerne have det serveret i små stykker og ikke moset.
19.-19.30: ammes og puttes (ind imellem inden kl. 19, da hun er så træt, så træt, og hun sover nærmest, når hovedet rammer puden).
22.30-23: ammes sovende.

Hendes rytme svinger noget, men hun trives, bliver puttet, når hun er træt og kommer op, når hun vågner (og det er vel vigtigere end klokkeslæt)?

Jeg har forsøgt at trække hendes formiddagslur, for at give hende noget mad om formiddagen, men jeg kan næsten ikke holde hende vågen, og de gange, jeg har forsøgt, har hun alligevel ikke ville have noget at spise (det er jo heller ikke fordi hun mangler noget – rent vægtmæssigt:-).

Jeg er klar over, at der skal skæres i amningerne, men hvor er det, der skal skæres først, og hvor – og hvornår skærer jeg de næste gange?

Venlige hilsner fra
mor til to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år