Brev:
Antal amninger og dagsrytme
27. september 2009
Alder:
8 mdr.
Antal amninger og dagsrytme
Hej Helen.
Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.
Dette brev drejer sig om min pige på 8,5 måneder (fra 10. januar 09)i forhold til, hvor mange brystmåltider hun egentlig skal have, og om du synes hendes dagsrytme er ok? Hun er en dejlig og glad pige, har altid sovet rimeligt og er storspisende (oftest) og vejer ca. 10 kg.
Dagene ser ca. således ud:
5-6: vågner og bliver ammet. Sover for det meste (heldigvis :-) lidt videre.
7-7.30: morgenmad (spiser oftest havregrød, som hun spiser med velbehag).
8-8.30: bliver puttet til formiddagslur (jeg er heldig, hvis jeg kan trække tidspunktet til 8.30 – hun er oftest meget træt).
9.30-11: kommer op fra lur (det er meget forskelligt, hvor meget hun sover, men hun får lov til at vågne selv uanset hvor lang tid hun sover).
11-11.30: får middagsmad (rugbrød med pålæg, grøntsager, grød eller mos).
12.30-13: får bryst og bliver puttet til eftermiddagssøvn (sover ml. 1½-2½time).
14.30.15.30: får ”eftermiddagsmad” (frugtgrød, bolle med smør og frugt).
17.30-18: får aftensmad (kartoffelmos, ris, pasta, grøntsager, kød m.m). Hun vil gerne have det serveret i små stykker og ikke moset.
19.-19.30: ammes og puttes (ind imellem inden kl. 19, da hun er så træt, så træt, og hun sover nærmest, når hovedet rammer puden).
22.30-23: ammes sovende.
Hendes rytme svinger noget, men hun trives, bliver puttet, når hun er træt og kommer op, når hun vågner (og det er vel vigtigere end klokkeslæt)?
Jeg har forsøgt at trække hendes formiddagslur, for at give hende noget mad om formiddagen, men jeg kan næsten ikke holde hende vågen, og de gange, jeg har forsøgt, har hun alligevel ikke ville have noget at spise (det er jo heller ikke fordi hun mangler noget – rent vægtmæssigt:-).
Jeg er klar over, at der skal skæres i amningerne, men hvor er det, der skal skæres først, og hvor – og hvornår skærer jeg de næste gange?
Venlige hilsner fra
mor til to