Svar: Negativ test men ingen menstruation?
24. september 2009
Alder:
0 mdr.
Kære måske gravide
Hvor jeg dog håber at du er blevet gravid - det lyder jo som om at du har symptomerne, du føler dig gravid og kan genkende følelsen fra første gang så måske er du bare lidt sen til at producere HCG ... :)
Det er ikke altid at en test viser positivt, da testen afhænger af indholdet af HCG, som er 'graviditetshormonet'.
Hvis man tager en blodprøve vil man kunne måle det nøjagtige HCG-tal, mens en urinprøve kun vil give udslag, når der er en vis mængde HCG i urinen. Da du har taget en graviditetstest ved at måle din urin, så kan du altså godt får at vide, at resultatet er negativt, selv om du rent faktisk er gravid (det er dog vigtigt her lige at nævne at det modsatte ikke kan finde sted - en positiv test er altid tegn på graviditet).
Allerede få dage efter befrugtningen er sket og inden at det befrugtede æg har sat sig fast i din livmoder, vil du begynde at producere HCG. Mængderne er dog på dette tidspunkt så små, at ingen test vil kunne fastslå at det drejer sig om en graviditet.
Først omkring 21 dagen i din menstruations cyklus (ca. en uge efter undfangelsen) har ægget sat sig fast eller er ved det og moderkagen er ved at blive dannet.
På dette tidspunkt vil der i en normal graviditet være ca. 5 mIU/ml HCG i både dit blod og i din urin, men det er stadig så lidt, at de forskellige tests ikke kan måle det som en graviditet. De graviditetsteste som måler HCG i urinen, måler som regel først fra ca. 20-25 mIU/ml.)
Man har lavet undersøgelser, der viser at ca 5 % af alle kvinder som er gravide, vil have nok HCG i blodet ca. 8 dage efter undfangelsen, til at man kan konstatere, at de er gravide. Og næsten alle af de resterende 95 % vil man kunne konstatere en graviditet hos ca 10 dage efter undfangelsen.
På 28 dagen i din cyklus (tidspunktet hvor du forventer at få din menstruation) vil HCG mængden være ca. 10-100 mIU/ml, og vil dermed som regel kunne opdages af de urinteste man kan købe. Dette er også grunden til at producenterne skriver, at du kan tage en test på dagen for forventet menstruation. Men der er store variationer i mængden af HCG i urin/blod på dette tidspunkt.
Nogle kvinder har kun 5 mIU/ml mens andre har helt op til 450 mIU/ml.
Det lyder hos dig som om at du hører til dem der skal vente lidt. Hvis du tager en ny test om 14 dage så burde du kunne få et rimeligt klart svar. Alternativet er at du kontakter din læge og spørger om du kan få taget en blodprøve som kan give dig svar før ...
Du skal i første omgang ikke bekymre dig om cyster og alt muligt andet du har læst ... :)
Jeg krydser fingre og håber på det bedste, rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske