Brev:
Vil pludselig ikke sove - og hvad med sutten
24. september 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Vil pludselig ikke sove - og hvad med sutten
Hej Helen.
Jeg har 2 spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe mig med med.
1)
Carolina vil pludselig ikke sove om aftenen. Det er næsten kommet fra den ene dag til den anden og startede vel for omkring 14 dage siden. For 3 uger siden skar vi hendes middagslur ned til 2 timer, efter hun i 1 uge først faldt i søvn mel 20.30-21.30.
Men det lader ikke helt til det virker.
Og den sidste uge er hun blevet gradvist værre i forhold til at jeg skal sidde hos hende, far dur ikke her, hun græder indtil jeg kommer (vi har prøvet han bliver der i optil 20 min.). Jeg tror ikke det er fordi hun er bange, men mere fordi hun bare har behov for sin mor. Hvilket jo også er helt ok:-)
Mit spørgsmål er derfor, skal hun bare have lov til at græde eller skal jeg (som jeg gør nu) sidde hos hende indtil hun næsten er faldet i søvn. Igår endte det med efter 1½ time at hun kom ind i vores seng og så lå jeg ved siden af hende til hun sov, og her gik så kun 10 min.
Jeg er meget modstander af at lade hende græde sig i søvn, men jeg vil jo helst heller ikke give hende den vane at jeg sidder hos hende indtil hun sover.
Kunne det tænkes at hvis jeg sidder hos hende i en periode at hun så bedre kan forholde sig til at sove selv igen, som hun jo altid har været god til?
2)
Mit andet spørgsmål er ang. sutten.
Da hun var lille havde hun den kun når hun skulle sove eller var ked af det.
Men igennem det sidste ½ år er hun bare blevet mere og mere glad for den. Og nu synes jeg nærmest at hun har den hele tiden, men det er kun når vi (mor og far) er i nærheden. I vuggestuen har hun den kun når hun sover og hvis hun bliver passet spørger hun aldrig efter den. Men så snart hun ser os vil hun have den. Og jeg synes snart vi har prøvet meget.
Vi har sagt at vi ikke har den med, eller at store piger på over 2 år ikke bruger sut om dagen. Men hun begynder bare at græde/skrige. Og når vi er nogen steder er vi jo nok tilbøjelige til at give efter fordi vi ikke gider det skrigeri. (det er jo ikke fordi vi ikke kan kapere det, men det skal jo ikke gå ud over andre mennesker at vi prøver at opdrage vores barn) Når vi er hjemme, lader vi hende græde, men efter 5-10 min. giver vi os så igen. Skal vi være mere hårde, og så sige at hun ikke får den og så lade hende skrige? Det hjælper kun nogen gange at aflede hende med sang eller leg eller en gulerod, men oftest går der kun 5 min. mere så begynder hun forfra.
Jeg har også prøvet, når en sut skulle smides ud, så vist hende det, så hun kan se den ikke er der mere. Men hun ved jo vi har flere end en.
Håber du kan give os nogle råd:-)
Hilsen Charlotte.