Svar: Graviditet og stress

23. september 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære bekymrede forældre

Et stort tillykke med at I venter jer - hvor er det dejligt, hvor er det bare skønt at det er sket så hurtigt og at timingen passer så godt ... for det må man jo sige at den gør, også selvom du har været stresset under specialeskrivning.

Vi ved alle at det ikke er godt at være stresset og du har sikkert også læst at stress i graviditeten kan påvirke barnet - det er sandsynligvis derfor du skriver.. :) MEN, min umiddelbare tanke er, at sandsynligheden for at jeres nye lille barn er påvirket er meget meget lille.

Du er jo ikke ret langt henne og de første uger af graviditeten går jo mest med frigørelse af æg, befrugtning af sædcelle, placering i livmoderens slimhinde og udviklingen af det man kalder embryo. Når man er 5 uger henne er embyoet ca 9 mm stort, moderkagen begynder at give næring og ilt gennem navlestrengen og embryoet ligner lidt en meget lille reje.

Det er naturligvis vigtigt at man passer på sig selv og giver barnet den bedste start på ...

Annonce

... livet - og det lyder som om at du her har tænkt dig om, selvom du ikke vidste du var gravid. Du har ikke drukket spandevis af kaffe, du har ikke drukket alkohol og du har taget gravitamin og har dermed også fået den folinsyre som netop er rigtig vigtigt i begyndelsen, for at forebygge at barnet fødes med f.eks. rygmarvsbrok.

At du har været stresset og haft travlt med opgaveskrivning, endda så travlt at du har tabt dig - ja det er naturligvis ikke ønskeligt, men tænk på hvor mange kvinder der kaster op i månedsvis i begyndelsen af en graviditet ... Tænk på alle de børn der bliver lavet i en 'brandert' ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Og tro så på at når den lille har sejret og du er blevet gravid trods din stressede periode, så må det være en stærk lille en :)

Kender du bogen - "Et barn bliver til" - den er netop kommet i en helt nyrevideret udgave, den burde du kigge på, den er helt fantastisk :)

Rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat, glæder mig til at følge dig og jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi