Svar: Graviditet og stress
23. september 2009
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede forældre
Et stort tillykke med at I venter jer - hvor er det dejligt, hvor er det bare skønt at det er sket så hurtigt og at timingen passer så godt ... for det må man jo sige at den gør, også selvom du har været stresset under specialeskrivning.
Vi ved alle at det ikke er godt at være stresset og du har sikkert også læst at stress i graviditeten kan påvirke barnet - det er sandsynligvis derfor du skriver.. :) MEN, min umiddelbare tanke er, at sandsynligheden for at jeres nye lille barn er påvirket er meget meget lille.
Du er jo ikke ret langt henne og de første uger af graviditeten går jo mest med frigørelse af æg, befrugtning af sædcelle, placering i livmoderens slimhinde og udviklingen af det man kalder embryo. Når man er 5 uger henne er embyoet ca 9 mm stort, moderkagen begynder at give næring og ilt gennem navlestrengen og embryoet ligner lidt en meget lille reje.
Det er naturligvis vigtigt at man passer på sig selv og giver barnet den bedste start på livet - og det lyder som om at du her har tænkt dig om, selvom du ikke vidste du var gravid. Du har ikke drukket spandevis af kaffe, du har ikke drukket alkohol og du har taget gravitamin og har dermed også fået den folinsyre som netop er rigtig vigtigt i begyndelsen, for at forebygge at barnet fødes med f.eks. rygmarvsbrok.
At du har været stresset og haft travlt med opgaveskrivning, endda så travlt at du har tabt dig - ja det er naturligvis ikke ønskeligt, men tænk på hvor mange kvinder der kaster op i månedsvis i begyndelsen af en graviditet ... Tænk på alle de børn der bliver lavet i en 'brandert' ...
- Og tro så på at når den lille har sejret og du er blevet gravid trods din stressede periode, så må det være en stærk lille en :)
Kender du bogen - "Et barn bliver til" - den er netop kommet i en helt nyrevideret udgave, den burde du kigge på, den er helt fantastisk :)
Rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat, glæder mig til at følge dig og jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske