Brev:
Graviditet og stress
23. september 2009
Alder:
0 mdr.
Graviditet og stress
Hej Helen!
Jeg er 34 år og mor til en dejlig pige på 3 år. For et par måneder siden besluttede min mand og jeg, at det var tid til at tænke på barn nummer to.
Jeg er i gang med specialeskrivning i biologi på universitetet, så vi har af praktiske grunde ville vente til jeg var næsten færdig, før vi prøvede at få et barn mere. Jeg har været gravid to gange før (den første gang endte i en spontan abort og anden gang med vores datter) og begge gange er det gået stærkt. Første gang blev jeg gravid efter et par måneder og så igen måneden efter aborten. Det samme skete denne gang!
Første måned vi prøvede blev jeg biokemisk gravid med symptomer som kvalme og tissetrang. Derefter blev min menstruation forskubbet en smule og min ægløsning kom tidligere end ventet, men nu her måneden efter har jeg fundet ud af, at jeg er gravid igen. Det kom som en stor overraskelse denne gang, da jeg endnu ikke har mærket nogle symptomer. Jeg er i femte uge, så jeg ved godt det er tidligt men tissetrangen har de andre gange været der helt fra begyndelsen.
Vores spørgsmål er nu, om det kan have skadet barnet, at jeg har været meget stresset i de sidste tre uger. Jeg har nemlig lige afleveret specialet og har op til afleveringen arbejdet næsten uafbrudt med meget lidt søvn. Jeg var sikker på, at man ikke kunne blive gravid under sådanne forhold, men jeg tog åbenbart fejl.
Under specialeskrivningen har jeg spist ok og højst drukket to kopper kaffe om dagen for at holde mig vågen. Jeg har gennem hele perioden taget gravitamin. Under de sidste tre uger af specialeskrivningen var jeg så stresset og fik sovet så lidt, at jeg tabte mig næsten fem kilo på tre uger og fik også symptomer som rysten og svimmelhed og min astma blussede op (dog ikke med deciderede anfald). Det lykkedes at blive færdig med specialet og efter nogle nætters søvn og lidt afstresning med vores datter føler jeg mig så god som ny, og vægten er også steget lidt.
Hvad mener du? Tror du denne stressede periode kan have skadet barnet?
Venlig hilsen, bekymrede forældre.