Brev:
Søvnbehov - 20 mdr.
23. september 2009
Alder:
20 mdr.
Søvnbehov - 20 mdr.
Hej Helen,
Tak for dit svar den anden dag.
Vi flyttede faktisk Nicholas allerede søndag inden dit svar og det er gået over alt forventning. Den første nat skulle jeg kun ind til ham en gang hvor han græd og meget gerne ville op og indtil os. Jeg sad stille og roligt ved siden af ham og forklarede ham at jeg godt kunne forstå han ville ind til os men at det her var altså hans værelse og her skulle han sove. Gav ham masser af knuser, kærlighed og forståelse og efter 20 min gav han op og lagde sig ned. Siden da har jeg næsten ikke hørt fra ham og hvis han har pevet har jeg kunne gå ind og lægge ham ned og så har han sovet videre!
Jubiii... skønt at det er gået så nemt. Og skønt ikke længere at vågne ved hver en klynken - kan nok ikke høre dem længere :) Nyder virkelig at få mere samhængende søvn!
Er stadig ikke sikker på hvad der er bedst at gøre når mine forældre kommer. Overvejer om jeg skal give dem vores værelse og så selv sove i stuen på en madras. Vil så nødig ændre på gode sovevaner - De har været MEGET MEGET længe om at blive til.
Mit egentlige spørgsmål/ frustation lige nu er at Nicholas til tider kun sover 11 timer i døgnet hvilket jeg synes er meget lidt for hans alder. Nogen gang sover han kun 1-1½ time i vuggestuen (1-2 lure) og kommer i seng omkring kl 8 og falder i søvn omkring 8.20. Ofte vågner han allerede omkring kl 6.30 - nogen gange tidligere. Det er kun 10 timer om natten og nogle gange kun 1 time om dagen... Det er da ikke meget for en 20 mdr dreng. Andre dage kan han så sove 2 timer om dagen og så 10-11 timer om natten, men synes oftere vi ligger på 11½ time i snit.
Han er i vuggestue hver dag til kl 15.30-15.45, og næsten hver eftermiddag laver vi noget med andre børn, besøger hinanden, tager i parken, legeplads osv så det er ikke fordi han bare er derhjemme og ikke bliver stimuleret. Tværtimod.
Har overvejet om jeg skal prøve at lægge ham tidligere om aftenen, men er bange for at han måske så vil vågne endnu tidligere - måske allerede kl 5.30 (har gjort det nogle gange, selvom han altid kommer i seng mere eller mindre samme tid).
Undrer mig egentlig også over at jo senere Nicholas kommer i seng jo tidligere vågner han eller vågner til normal tid. Det hænger jo ikke helt sammen.... Men leder mig lidt hen til min tanke om at lægge ham tidligere.. Måske hans inbygget ur vækker ham automatisk +/- kl 6.30 uafhængig af hvor mange timer han har sovet? Giver det mening? :)
Glæder mig til at høre fra dig
Knus
Den glade udhvilet Mor :)