Søvnbehov - 20 mdr.

23. september 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Søvnbehov - 20 mdr.

Hej Helen,

Tak for dit svar den anden dag.

Vi flyttede faktisk Nicholas allerede søndag inden dit svar og det er gået over alt forventning. Den første nat skulle jeg kun ind til ham en gang hvor han græd og meget gerne ville op og indtil os. Jeg sad stille og roligt ved siden af ham og forklarede ham at jeg godt kunne forstå han ville ind til os men at det her var altså hans værelse og her skulle han sove. Gav ham masser af knuser, kærlighed og forståelse og efter 20 min gav han op og lagde sig ned. Siden da har jeg næsten ikke hørt fra ham og hvis han har pevet har jeg kunne gå ind og lægge ham ned og så har han sovet videre!

Jubiii... skønt at det er gået så nemt. Og skønt ikke længere at vågne ved hver en klynken - kan nok ikke høre dem længere :) Nyder virkelig at få mere samhængende søvn!

Er stadig ikke sikker på hvad der er bedst at gøre når mine forældre kommer. Overvejer om jeg skal give dem vores værelse og så selv sove i stuen på en madras. Vil så nødig ændre på gode sovevaner - De har været MEGET MEGET længe om at blive til.

Mit egentlige spørgsmål/ frustation lige nu er at Nicholas til tider kun sover 11 timer i døgnet hvilket jeg synes er meget lidt for hans alder. Nogen gang sover han kun 1-1½ time i ...

Annonce

... vuggestuen (1-2 lure) og kommer i seng omkring kl 8 og falder i søvn omkring 8.20. Ofte vågner han allerede omkring kl 6.30 - nogen gange tidligere. Det er kun 10 timer om natten og nogle gange kun 1 time om dagen... Det er da ikke meget for en 20 mdr dreng. Andre dage kan han så sove 2 timer om dagen og så 10-11 timer om natten, men synes oftere vi ligger på 11½ time i snit.

Han er i vuggestue hver dag til kl 15.30-15.45, og næsten hver eftermiddag laver vi noget med andre børn, besøger hinanden, tager i parken, legeplads osv så det er ikke fordi han bare er derhjemme og ikke bliver stimuleret. Tværtimod.

Har overvejet om jeg skal prøve at lægge ham tidligere om aftenen, men er bange for at han måske så vil vågne endnu tidligere - måske allerede kl 5.30 (har gjort det nogle gange, selvom han altid kommer i seng mere eller mindre samme tid).

Undrer mig egentlig også over at jo senere Nicholas kommer i seng jo tidligere vågner han eller vågner til normal tid. Det hænger jo ikke helt sammen.... Men leder mig lidt hen til min tanke om at lægge ham tidligere.. Måske hans inbygget ur vækker ham automatisk +/- kl 6.30 uafhængig af hvor mange timer han har sovet? Giver det mening? :)

Glæder mig til at høre fra dig
Knus
Den glade udhvilet Mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor