Svar: Vil gerne prøve igen
18. august 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og din ærlighed og åbenhed :)
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have et barn mere, det er dejligt at være gravid og det er dejligt at se sine børn vokse op, opleve deres forskelligheder og de udfordringer det giver. Det er dog et meget stort arbejde at være forældre, ikke kun til et barn, men i særdeleshed til flere og man skal tænke sig rigtig godt om ... Især, når man som dig lige nu er lidt skrøbelig.
Der er ingen tvivl om at en ny graviditet og fødsel vil ændre mange ting og stille nye krav til dig og jeres lille familie. Det er super godt at du oplever dine samtaler med psykologen virker og at du nu har det bedre, men du er fortsat i behandling og du har samtidig også fået diagnosen stress - og ja, det er arbejdsrelateret, men det påvirker hele jeres familie og dit overskud betyder rigtig meget for, hvordan I har det og i særdeleshed, hvordan dine børn har det.
Det er forfærdeligt trist at du har aborteret, men det er meget vigtigt at du ikke får et nyt barn som erstatning for det barn du har mistet. Det lille nye barn skal ikke sættes i verden på grund af det ...
Det er også vigtigt at det lille barn ikke sættes i verden fordi det er løsningen i forhold til stress og sygemelding fra dit arbejde. Igen er det super vigtigt at du ikke får et barn, fordi det skubber tiden hvor du skal tilbage på arbejdsmarkedet.
Det er også meget vigtigt at du har fået den behandling du har behov for og lige har haft en periode, hvor du har kunne være dig selv, hvor du har mulighed for at finde dig selv igen - inden du skal til at forholde dig til at være mor for anden gang. Det er nemlig ikke lettere at få barn nr. to - det stiller mindst ligeså mange udfordringer som kun at have et barn, udfordringerne er bare ofte nogle andre men bestemt ikke mindre :)
Jeg ved godt at du nu er 33 år og jeg ved godt at du læææænge har ønsket dig et barn mere. Når jeg ser tilbage på dine breve, så kan jeg sagtens fornemme at det fylder meget hos dig og din drøm er sandsynligvis at have børn med forholdsvis kort aldersforskel ... men det er ikke sikkert, at det på sigt er det bedste for jer, der sker ikke spor ved at Isabella bliver 4 år inden hun får en lillebror eller lillesøster - det kan der faktisk komme rigtig meget godt ud af.
Jeg tror det er rigtig vigtigt at du finder ud af hvad du vil - du er mor - MOR - og det kan ingen tage fra dig. Du elsker den rolle og du vil gerne være mor til flere. Det skal du også nok blive, det er jeg slet ikke i tvivl om, for det fylder så meget hos dig og er vigtigt, men det er også vigtigt at du lige finder dig selv og finder du af, hvem du ellers er og hvad du ellers vil.
Hvad skal der ske, hvis du ikke skal arbejde som tjener mere, hvad vil du så? Skal du igang med at læse igen? Skal du arbejde som ufaglært? Hvad drømmer du om, hvad vil du?
Jeg tror det er utroligt vigtigt at du gør dig nogle tanker om hvad det er du vil - udover at få et barn mere og at du giver dig selv lov til at gå igang med dette. At du prioriterer dig selv lidt i første omgang og så i forlængelse deraf, kan I så begynde at få en lille en mere.
Du har oplevet rigtig mange svigt igennem din barndom og jeg ved at du vil gøre alt for din datter. Jeg ved at du elsker hende overalt på jorden og nogle gange føler du er ved at sprænges af kærlighed til hende og det er super! det er fedt! og det er godt at få et barn mere, som du kan drysse kærlighed udover - men du er også nødt til at tænke på dig selv og den rolle du også har, som ikke handler om at være mor, men som handler om at være dig!
Så mit råd er, at du bruger lidt tid på at finde dig selv, finde ud af hvad du drømmer om - "Find din passion" som Pernille Melsted siger og udlev den - og så kan du bagefter få et barn mere :)
Stort knus herfra, håber du kan bruge mine tanker videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske