Brev:
Vil ikke tæt fysisk kontakt
18. august 2009
Alder:
10 mdr.
Vil ikke tæt fysisk kontakt
Kære Helen!
Mange tak for dit svar ang. tilknytning, som beroligede mig lidt. Jeg kan godt se flere af de ting, du skriver og er glad for at høre, at det er tegn på en god tilknytning.
Jeg fik dog vist ikke skrevet så tydeligt. For en af mine bekymringer er nemlig, at han ikke ret nemt lader sig trøste, synes jeg. Er han bare almindeligt pylret, er det afledning eller evt. at blive gået rundt med på armen, så han kan se sig omkring, der (som regel) hjælper. Er han rigtig ked af det, så synes jeg, at han er (og altid har været) svær at trøste – netop fordi han aldrig rigtigt har brudt sig om at være i favn eller sidde på skød. Det virker klaustrofobisk for ham (ligesom slynge, skråstol osv). Det gør mig af og til lidt ked af det, da der jo ikke er noget, jeg hellere vil end at trøste ham og give ham omsorg.
Håber at ovenstående heller ikke giver anledning til bekymring…
Derudover synes jeg som tidligere nævnt, at min søn enormt tit er pylret – sammenlignet med andre børn på hans alder. Han har gode perioder og dårligere perioder. I nogle perioder er han enormt irritabel, vred og pylret dagen lang. Der føler jeg ikke, at vi laver andet end at stå på hovedet for, at han ikke skal være utilfreds hele tiden. Og som sagt er det rigtigt svært at trøste ham, og man kommer tit til at føle sig lidt magtesløs. Andre dage er han bare glad, snakkende, charmerende osv. (dog stadig krydret med iltert temperament!).
Jeg synes bare, at de pylrede perioder fylder mest. Kan så meget pylren forklares med separationsfase, udvikling, tænder osv.? Han har fået mange tænder på kort tid, og de er tydeligvis ømme.
Ellers er han jo en fantastisk dreng med mod på tilværelsen.
Med venlig hilsen
Den lidt bekymrede mor