Svar: Livlige reflekser i graviditeten
29. juli 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Tina
Nu er jeg ikke hverken læge eller jordemoder, men jeg kan godt fortælle dig lidt om reflekserne, som lægen har undersøgt dig for og jeg har også et bud på, hvad årsagen kan have været :)
Din læge eller den lægestuderende, har lavet det man kalder for en neurologiske undersøgelse, hvor man tester din motoriske funktion. Det gør man for det første ved at se på hvordan du går, om du kan gå lige på en linje, om du kan stå på et ben osv. Derudover undersøger man ofte de motoriske reflekser:
* Knærefleksen, hvor lægen med en reflekshammer slår lige under knæet og bener spjætter frem
* Tricepsrefleksen, hvor lægen med reflekshammer slår lige ovenfor albuen, på ydersiden af armen, hvorved underarmen strækker sig ud
* Plantarrefleksen, hvor lægen kilder med en pind under fodsålen, hvorved storetåen normalt skal pege nedad.
Når man undersøger disse reflekser, så er det altså normalt for at se om det 'motoriskeapparat' reagerer som det skal. Det vil sige, at reflekserne er ens i begge sider og at man strækker ben, strækker arm og bøjer sin tå nedad ... Hvis reflekserne ikke er normale, kan det skyldes forskellige ting, blandt andet at der af flere årsager kan være sket skade på nogle nervebaner.
Grunden til at man har undersøgt dine reflekser hænger sandsynligvis sammen med at man har mistænkt om du havde svangerskabsforgiftning - eklampsi. Så vidt jeg ved, så kan hyperrefleksi (overdrevne reflekser) sammen med forhøjet blodtryk, synsforstyrrelser osv. være tegn på svær eklampsi. De har derfor skønnet at det var vigtigt du blev kontrolleret ekstra på sygehuset, hvilket har været helt fornuftigt :) Du har sandsynligvis også fået taget urinprøver og forskellige blødprøver, som har skulle give et billede af din situation og hvorvidt man skulle se tiden an eller sætte din fødsel igang lidt før tid :)
Så mit bud er altså at de har mistænkt om du havde svangerskabsforgiftning ... men prøv at spørge lægen næste gang.
Fortsat held og lykke og dejligt at alt var som det skulle være dengang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske