Svar: Livlige reflekser i graviditeten

29. juli 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Tina

Nu er jeg ikke hverken læge eller jordemoder, men jeg kan godt fortælle dig lidt om reflekserne, som lægen har undersøgt dig for og jeg har også et bud på, hvad årsagen kan have været :)

Din læge eller den lægestuderende, har lavet det man kalder for en neurologiske undersøgelse, hvor man tester din motoriske funktion. Det gør man for det første ved at se på hvordan du går, om du kan gå lige på en linje, om du kan stå på et ben osv. Derudover undersøger man ofte de motoriske reflekser:

* Knærefleksen, hvor lægen med en reflekshammer slår lige under knæet og bener spjætter frem
* Tricepsrefleksen, hvor lægen med reflekshammer slår lige ovenfor albuen, på ydersiden af armen, hvorved underarmen strækker sig ud
* Plantarrefleksen, hvor lægen kilder med en pind under fodsålen, hvorved storetåen normalt skal pege nedad.

Når man undersøger disse reflekser, så er det altså normalt for at se om det 'motoriskeapparat' reagerer som det skal. Det vil sige, at reflekserne er ens i begge ...

Annonce

... sider og at man strækker ben, strækker arm og bøjer sin tå nedad ... Hvis reflekserne ikke er normale, kan det skyldes forskellige ting, blandt andet at der af flere årsager kan være sket skade på nogle nervebaner.

Grunden til at man har undersøgt dine reflekser hænger sandsynligvis sammen med at man har mistænkt om du havde svangerskabsforgiftning - eklampsi. Så vidt jeg ved, så kan hyperrefleksi (overdrevne reflekser) sammen med forhøjet blodtryk, synsforstyrrelser osv. være tegn på svær eklampsi. De har derfor skønnet at det var vigtigt du blev kontrolleret ekstra på sygehuset, hvilket har været helt fornuftigt :) Du har sandsynligvis også fået taget urinprøver og forskellige blødprøver, som har skulle give et billede af din situation og hvorvidt man skulle se tiden an eller sætte din fødsel igang lidt før tid :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Så mit bud er altså at de har mistænkt om du havde svangerskabsforgiftning ... men prøv at spørge lægen næste gang.

Fortsat held og lykke og dejligt at alt var som det skulle være dengang :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far