Svar: Er jeg bare utålmodig?
27. juli 2009
Alder:
0 mdr.
Kære utålmodige mor
Kvinders fertilitet, - evne til at få børn, falder med alderen. Det skyldes at kvaliteten af kvindes æg falder i takt med at vi bliver ældre og samtidig går vi på et tidspunkt i overgangsalderen, menstruationerne stopper og vi kan ikke længere blive gravide.
Mænds alder betyder ikke nær så meget og ofte vil mænds sædkvalitet være lige så god hos ældre mænd, som hos yngre mænd. Da du er blevet gravid og har født tidligere og da din mand også har andre børn, så er der ingen umiddelbart grund til at tro, at det ikke også skulle lade sig gøre denne gang :)
Der er naturligvis vise ting I kan gøre, for at det skal lykkes og et par gode råd kommer her:
- Hold jer fra tobaksrygning. Det nedsætter fertiliteten hos både kvinder og mænd.
- Hold jer fra alkohol og undgå overdrevent indtag af koffein og andre stimuli.
- Spis sundt og spis fisk flere gange om ugen.
- Dyrk motion, hold jer i god form.
- Og for kvindes vedkommende er det vigtigt at du indtager 400mg folinsyre dagligt, det nedsætter risikoen for at få et barn med neuralrørsdefekt.
Derudover handler graviditet og fertilitet jo også om timing. Det er vigtigt at I har regelmæssigt samleje og dette omkring dit ægløsningstidspunkt. Som tommelfingerregel har du ægløsning i 12-16 dage efter første menstruationsdag i din cyklus. Hvis man har samleje op til og på ægløsningstidspunktet er chancerne størst - sædcellerne kan godt holde sig parate i livmoderen og befrugte ægget, når det løsner sig.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, krydser fingre for at du snart kan skrive og fortælle om en positiv test :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske