Svar: Uge 8 (7+2 ) - pletblødning og ligament ligende smerter
29. juni 2009
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke med at du venter dig og velkommen til :o)
Man bliver altid chokeret, hvis man pludselig oplever pletblødning, når man er gravid. Man ved jo at det ikke hører sig til ... Det sker dog at kvinder i starten af graviditeten og det er ofte på det tidspunkt, hvor de normalt skulle have menstruation (hvilket også passer meget godt på dig) pludselig får en lille blødning. Det er helt ufarligt og betyder ofte ikke noget.
Der er dog aldrig nogen garantier og bløder du meget skal du naturligvis undersøges med det samme. Men da der er tale om et enkeltstående tilfælde, så vil man i dit tilfælde højst sandsynligt se tiden an og det er derfor fint, at du har en aftale med din læge på tirsdag.
Jeg ved ikke hvad det er for en blodprøve du taler om, man kan så vidt jeg ved ikke konstatere liv via en blodprøve ... :o) Det lægen kan gøre er at give dig en henvisning til en scanning, du kan også selv ringe til en gynækolog og få en tid og så få henvisningen med på tirsdag fra lægen. Ved en scanning kan man se at den lille har det godt i maven og at alt ser fint ud, at den ligger som den skal osv.
Så pletblødning som du beskriver det er okay og behøver ikke betyde noget. Ligamentsmerter og tyngdefornemmelse i underlivet er også normalt. Men hvis du bløder igen, eller hvis du får mere ondt, hvis du får stærke smerter i underlivet eller i maven, hvis du bliver svimmel og utilpas, så skal du ringe til lægen med det samme - eller evt. efter en ambulance, hvis du har rigtig ondt (uudholdelige smerter) ...
Det jeg tænker på her er risikoen for at have en graviditet uden for livmoderen. Symptomerne på dette er som de almindelige graviditetssymptomer: Udebleven menstruation, kvalme og brystspænding. Derudover vil man ofte have pletblødning eller brunligt udflåd og mange oplever en svag menstruationslignende blødning. De bløder altså mere end du umiddelbart lige har beskrevet og så bliver man dårlig. Og er du dårlig så skal der reageres hurtigt!
Jeg håber ikke ovenstående gør dig unødigt urolig, det er bestemt ikke min mening, men det er vigtigt at du ved, at pletblødning som du beskriver det, kan være helt normalt og okay - bliver det værre skal man dog reagere :o)
Rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat og ha en rigtig dejlig sommer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske