Svar: Flyve med mave

25. juni 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Mor K

Dejligt at høre at alt skrider stille og roligt fremad, endda så godt, at du har lyst til og allerede planlægger en lille ferie - det lyder rigtig skøøønt, det synes jeg da I skal benytte jer af.

I forhold til graviditet og flyvning, så er der lidt forskellige regler alt efter hvad flyselskab man skal med. Nogle flyselskaber kræver lægeattest og dokumentation for terminstidspunkt, så det må I forhøre jer omkring.

Det vil normalt være muligt at flyve til og med 32 uge og det anbefales at man under flyveturen har en gangplads, så der er mere plads til benene og mulighed for at rejse sig op og gå lidt rundt en gang imellem, ligesom man også skal sidde og vippe med fødderne undervejs. Det kan også anbefales at bruge støttestrømper, når man flyver som gravid. Det kan også være en idé at bestille sæder med ekstra benplads eller bede om at få sæde over vingerne, da det giver den mest bløde, komfortable flyvning.

Bæltet skal fæstnes omkring hoften, altså under maven og så skal du sørge for at drikke rigeligt, så du ...

Annonce

... ikke kommer i væskeunderskud.

På selve feriestedet skal du bare slappe af og nyde det. Du vil naturligvis ikke kunne ligge og tage for meget sol - men det er jo heller ikke det sundeste og det vil være godt, hvis du kan opholde dig en del i skyggen, så du ikke bliver overophedet. Derudover vil man i huden normalt have en øget pigmentering som skyldes graviditetshormoner og nogle gravide får det der hedder Chloasmata, når de ligger i solen. Chloasmata er brunlige, landkortagtige områder især i ansigtet og ikke alle kvinder slipper af med disse 'skjolder' igen, selvom de normalt mindskes efter fødslen.

Du må naturligvis også gerne svømme og det vil være dejligt at føle vægtløs i vandet og det vil være en god aflastning for kroppens led og muskler.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men derudover gælder naturligvis at du skal lytte til din krop og ikke gøre noget som virker ubehageligt. Hvis du har det godt, så har den lille det sandsynligvis også godt :o)

Så rigtig god rejse, er spændt på at høre hvor I skal hen :o)

Og rigtig god sommer til jer alle 3 (4) :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder