Svar: Svangerskabsforgiftning
4. juni 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Pia
Det er dejligt at høre at graviditeten skrider stille og roligt frem, trods bækkenbundsproblemer og nu forhøjet blodtryk ... og så er det en lille dreng du venter, kan jeg se, tillykke med det :o)
Det er godt at du har en opmærksom jordemoder, det er slet ikke sikkert at du har eller udvikler svangerskabsforgiftning, men det er godt at hun er opmærksom og at du bliver 'holdt øje med' - hellere en gang for meget...
For at man kan tale om svangerskabsforgiftning, så vil der normalt være 3 faktorer som gør sig gældende:
1. Forhøjet blodtryk (hypertension). For gravide er grænsen for det systoliske tryk normalt over 140 mmHg og/eller et diastolisk tryk på over 90 mmHg.
2. Proteiner i urinen (proteinuri).
3. Væskeophobning i kroppen (universelle ødemer).
Man taler om at have en let eller svær grad af svangerskabsforgiftning og det vurderes ud fra hvor højt blodtrykket er og hvor store mængder protein i urinen der er tale om. Derudover ser man på, hvordan du har det, altså om du har forskellige symptomer.
Det vil ofte være symptomer som hovedpine, søvnforstyrrelser, træthed, synsforstyrrelser, kvalme og opkastning og smerter i den øvre del af maven. Og det lyder ikke som om at du har nogen af disse ting. Dertil kommer jo at netop træthed og kvalme er almindeligt i en graviditet, så at du tidligere har haft problemer med dette behøver ikke hænge sammen med det du oplever lige nu.
Statens Seruminstitut har i forbindelse med deres meget store og omfattende projekt "bedre sundhed for mor og barn" - fundet frem til at en daglig vitaminpille kan reducere risikoen for svangerskabsforgiftning med 20 %. Vitaminpillernes beskyttende effekt er dog højest, hvis de tages lige før eller lige efter graviditetens start og forskerne peger her på graviditetens start som særlig vigtig, da det er i denne periode, fosteret og moderkagen dannes.
Så hvis du har taget dine vitaminer som foreskrifterne siger, og evt. har spist en ekstra vitaminpille - så har du altså gjort et godt forebyggende arbejde. At du nu er blevet bevidst om kostens betydning er kun et ekstra plus, bliv endelig ved med at spise så sundt som muligt.
Undersøgelsen som ssi. har lavet omfattede også fiskeolie, men ligenetop i forbindelse med svangerskabsforgiftning fandt man ingen effekt. Tilgengæld fandt man stor effekt i forhold til barnets udvikling, forebyggelse af fortidlig fødsel og flere andre vigtige ting - og det må bestemt anbefales at spise fisk og helt rigtig fisk fremfor fiskeolie, når man er gravid. Det er derfor meget vigtigt at du i dine nye kostvaner også medtænker et dagligt indtag af fisk.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke med graviditeten fortsat :o)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske